Mít, či nemít ceník?

Baví se dva začínající webdesignéři:

Bořek: „Hele, a jak budeme na našem webu prezentovat ceny?“

Fanda: „Ty vole, nevim. Dej tam něco, jako že je to individuální. Velký firmy natáhneme víc jak ty malý, cha!“

Smutná groteska. Bohužel často pravdivá. Pevně věřím, že to není váš případ a k tvorbě ceníku přistupujete zodpovědněji.

Jsou 3 možnosti, jak prezentovat ceník na vašem webu:

  1. Neukážete ceník
  2. Ukážete ceník
  3. Ukážete ceník, ale neukážete ceny

1. Neukážete ceník

Na vašem webu nebudete mít v menu položku „Ceník“. Ani na žádných jiných stránkách nebudete cenu zmiňovat.

Můžete pro to mít relevantní důvod. Začínáte a naceňujete své práce nahodile. Zkoušíte, experimentujete. Párkrát si nabijete. Až poté zjistíte hodnotu vaší práce, ujasníte si ceny a možná je zveřejníte.

Ceník ale nemusíte mít veřejný, ani když máte o svých cenách jasno.

Necháte úmyslně první krok na klientovi:

  • Budete na webu ukazovat kontaktní box nebo formulář a vyzývat klienta, aby vám napsal.
  • Použijete tlačítko „Chci vypracovat nezávaznou cenovou kalkulaci“ a necháte si od klienta zodpovědět několik klíčových otázek.
  • Uvedete kontaktní údaje do stránky „Kontakt“ a klienta do ní ve vhodnou chvíli nasměrujete.

Ve všech možnostech však platí, že pokud máte ceník neveřejný a klient chce zjistit alespoň rámcovou cenu, musí vás nejprve kontaktovat.

Což nemusí vždy udělat.

A i když vám napíše, může záhy zjistit, že se cenově neprotínáte. Váš čas strávený komunikací přijde vniveč.

2. Ukážete ceník

Všichni veřejně uvidí, na kolik si vaši práci ceníte.

Některé potenciální klienty odradíte. Jiné svou transparentností získáte.

Částkou v ceníku se někam zařadíte a dle toho vás budou potenciální klienti vnímat. Tak pozor, ať si veřejným ceníkem neuděláte ostudu:

  • Jste webdesignér Petr Konopásek.
  • V referencích máte 2 weby – jeden pro mateřskou školu a jeden pro herní klan.
  • Jediné doporučení vám napsala Alžběta Konopásková. Vychvaluje vás do nebes.
  • V ceníku máte 2 položky:
    • „Tvorba kvalitních webů již od 1 299 Kč“
    • „Hodinová sazba: 800 Kč“

Objedná si u vás někdo web?

Pochybuji.

Ceník musí uceleně souznít s vaším podnikáním a podporovat jeho důvěryhodnost.

3. Ukážete ceník, ale neukážete ceny

Dáte si na web do menu položku „Ceník“, pod kterou bude:

„Ceny za tvorbu webu jsou individuální. Pro konkrétní cenovou nabídku nás kontaktujte.“

A to je vše, co na této stránce najdete.

Wow! Tomu říkám užitečná informace.

Přijdu na web, kliknu na záložku „Ceník“ s očekáváním, že se dozvím nějaká čísla. Co jiného by také pod položkou ceník mělo být, že?

Po načtení stránky se však nedozvím vůbec nic, kromě toho, že můj klik byl úplně zbytečný. Hned mě zalije pocit radosti a nezměrné chuti s daným webovým studiem spolupracovat!

Ceník vytvářejte se záměrem

Než zvolíte jednu z výše uvedených možností, položte si otázku:

„Čeho chcete zveřejněním, či schováním ceníku dosáhnout?“

Z odpovědi na tuto otázku budete vědět, jestli máte mít, či nemít ceník na webu a jak jej případně uchopit.

Několik typových příkladů:

Čeho chcete dosáhnout Jak bude vypadat ceník
Chcete odradit klienty, kteří mají na tvorbu webu méně než 10 000 Kč. Na webu budete mít ceník s poznámkou, že děláte weby od 10 000 Kč výše.
Víte, že jste výborný obchodník. Chcete klienta nejprve dostat na osobní schůzku, kde jej přesvědčíte. Ceník mít nejspíš nebudete. Ale budete všude prezentovat úvodní konzultaci zdarma.
Chcete vytvářet co největší množství webů založených na šablonách. Vypracujete ceník pomocí typových balíčků. Malý web bude stát tolik, střední tolik atd.
Máte rádi pořádek, detaily a transparentnost. A takové chcete mít také klienty. Budete mít podrobný obsáhlý ceník s komentáři.
Chcete, aby vás lidé měli rádi. Na úvodní stránku si dáte obrovským písmem: „Weby zdarma pro všechny!“

Moje cesta k veřejnému ceníku

Během více než 7 let podnikání jsem ceník nejdříve neměl veřejný, pak měl, pak zase neměl a nyní ho mám opět veřejně na webu.

Až v posledním případě jsem se zamyslel, proč mám ceník veřejný a co má na mém webu za úkol:

  • Ukázat odbornost a zkušenost.
  • Prezentovat, že dělám výhradně kompletní weby a nic jiného.
  • Eliminovat zakázky poptávající drobné úpravy či nasazování WordPress šablon.

Veřejný ceník v mém případě tedy neplní pouze roli „ukaž čísla a uvidíme“.

Má hlubší smysl.

Buduje důvěryhodnost a selektuje klienty.

Jakou roli má váš ceník?