Oponujte a argumentujte

Martin je webdesignér a bude dělat pro pana Svobodu nový firemní web. Pan Svoboda představí Martinovi svoji vizi webu: Chce dát na úvodní stránku 30ti vteřinové video bez možnosti přeskočení, které seznámí návštěvníka s jeho firmou.

„Tohle video bude mít každý moc rád,“ je přesvědčený pan Svoboda. „Hlavně ho nikdo nesmí mít možnost přeskočit, to by pak z webu nepochopil co děláme!“

Martin souhlasně přikyvuje a za 3 týdny je na světě nový web.

Na jeho úvodu je krásné nepřeskočitelné video a pan Svoboda je nadšený. Martin fakturuje, těší se na peníze a má pocit dobře odvedené práce. Korporátními slovy řečeno win-win.

Prohra, prohra a ještě jednou prohra

Krásný příběh, akorát je to celé úplně špatně.

Každý webdesignér má zodpovědnost a povinnost rozporovat klientovi jeho návrhy, pokud je k tomu z odborného hlediska důvod. Klient je laik a mnoho z jeho podnětů k tvorbě webu (byť mnohdy dobře myšlených) je mylných, ba přímo škodlivých.

Výsledkem spolupráce s dobrým webdesignérem tak není pouze hotový web. Je to také průběžná edukace klienta.

A to je obtížný úkol.

Tak obtížný, že jej mnoho webdesignérů vědomě odmítá podstupovat.

Oponováním k oboustrannému růstu

Když se rozhodnete klientovi jeho návrhy oponovat, připravte se na nelehké situace.

  • Potřebujete najít odvahu pustit se s klientem do debaty.
  • Musíte mít dostatečné znalosti a připravené argumenty.
  • Musíte se připravit na to, že tvorba webu zabere více času a bude náročnější, než pokud byste bezmyšlenkovitě dělali všechno tak, jak si klient přeje.
  • Ne každý klient bude chtít znát váš názor. V krajním případě hrozí, že s vámi ukončí spolupráci.

Pokud seberete odvahu a pustíte se s klientem do debaty, obohacujete jak sebe, tak i klienta. A nejen to:

  • Zlepšíte se v kritické diskuzi.
  • Oborově se posouváte kupředu, protože mnoho věcí si budete muset dohledat a nastudovat.
  • V očích klienta vyrostete. Nebude vás brát jenom jako dělníka, ale jako plnohodnotného partnera.
  • Díky oponování a následné diskuzi vždy vznikne lepší web.

Ptejte se

Nejsnazší je co nejdříve využít slovo PROČ. Nemusíte klientovi hned něco vyvracet, ale stačí se pouze zeptat a naslouchat:

„Proč se vaše firma jmenuje tak jak se jmenuje?“

Stupidní otázka, co? A já s ní velmi často začínám úvodní konzultaci. Divili byste se, co všechno se člověk dozví o pozadí vzniku společnosti. Vtipné historky. Zajímavosti. Něco, na čem se dá následně vybudovat duše celého webu. A nebo i celé marketingové komunikace.

Začněte

Když se vrátím na úvod tohoto článku, mohl se webdesignér Martin zeptat pana Svobody:

„Proč chcete dát na úvodní stránku 30ti vteřinové nepřeskočitelné video?“

Vznikla by diskuze. A dost možná by jejím vyústění bylo zcela jiné řešení, jak vysvětlit lidem, co firma pana Svobody dělá.

Řešení daleko lepší.