Rychlé kartičkové testování grafiky

Vytvořili jste grafiku webu a dle připomínek klienta už posedmé upravujete zakulacení rohů. Zesvětlujete modrou barvu. Posouváte obrázek o trochu doprava a o trochu doleva.

Jste z toho nešťastní.

Klient je z toho nešťastný.

Celá situace nekonečných úprav je nešťastná.

Nic z toho se nemuselo stát, pokud byste grafiku otestovali.

Ukážu vám jak.

Ale testování je drahé a složité!

Může být.

Já používám metodu, kterou si může dovolit každý, kdo má pár desítek minut času a chuť web vylepšovat.

A navíc je to zábava.

Jdeme na to.

Co budete potřebovat

  • čtvrtku, nůžky a tužku,
  • pár minut na přípravu,
  • 30–60 minut času na testování,
  • respondenty,
  • čas klienta, aby s vámi mohl sledovat výsledky.

Jako první krok s klientem nadefinujete 5 přídavných jmen, která má grafika webu vyjadřovat. Můžete například vyjít z klientova brandu, pomoct si marketingovými archetypy nebo slova vybrat pouze po konzultaci s klientem.

Jakmile máte 5 přídavných jmen, napište k nim opozita (nemusí být zcela otrocky přesná). Výsledek může vypadat například takto:

vybrané slovo opozitum
přehledný zmatečný
přátelský odtažitý
lidský

korporátní

decentní přeplácaný
moderní těžkopádný

Poznámka: Slov můžete použít pochopitelně daleko více. Zpřesníte tím výsledky testování, nicméně také zvětšíte jeho náročnost.

A teď ta zábavná část. Přijdou na řadu nůžky, čtvrtka a tužka. Jako za předškolních let.

Napište slova na čtvrtku a tu rozstříhejte na kartičky, aby na každé kartičce bylo jedno slovo. Mějte na paměti, že s kartičkami budou pracovat lidé. Udělejte je tedy dostatečně velké, aby respondentům nepadaly z rukou.

Dále se s klientem domluvte na místě a času testování. Můžete odchytávat respondenty u něj na prodejně, využít prodejní akci, veletrhy, kavárny…

Při nahánění lidí platí jedno klíčové pravidlo: Čím blíže se dostanete k cílové skupině klienta, tím lépe. Testovat web zaměřující se na strojní inženýry s prodavačkou z Makra moc smysl nemá.

Musí u testování klient být?

Nemusí, ale je lepší, když vše vidí na vlastní oči. Hlavně, když s ním testování děláte poprvé. Testováním totiž pouze nezjišťujete, jestli grafika funguje, ale také budujete vztah a důvěru ve vaši práci.

Testujeme!

Vezměte si stranou jednoho respondenta s prosbou o 1 minutu jeho času. Ukažte mu na počítači na 10 vteřin grafiku webu zapracovanou v prohlížeči.

Neukazujte respondentovi grafiku jako obrázek, ale vždy ji před testováním zapracujte do podoby HTML stránky, aby se na ni mohl dívat v přirozeném prostředí prohlížeče. Vaším cílem je přeci vytvořit web, ne grafický plakát.

Po 10 vteřinách počítač zaklapněte a dejte respondentovi 10 promíchaných kartiček. Požádejte ho, aby vybral 3 z nich, které mu na ukázaný web nejvíce sedí.

Za každou vybranou kartičku zaznamenejte příslušnému slovu 1 bod.

Nepovinné: Jakmile respondent vybere 3 kartičky, zeptejte se ho, proč je vybral. Více tím pochopíte, co se za jeho volbami skrývá, a často se respondent rozpovídá a získáte další užitečné podněty pro vylepšení webu.

Testujte s tolika lidmi, kolik vám čas a prostředí umožní.

Vyhodnocování

Sečtěte body pro jednotlivá slova a máte výsledek.

Většina výsledků zapadne do jedné ze 3 skupin:

1. Vybraná slova budou mít výrazně více bodů
Super! Grafiku máte parádní a můžete se pustit do navazujících prací.

2. Opozita budou mít výrazně více bodů
Něco jste udělali špatně. Zastavte se a zamyslete se. Pravděpodobně potřebujete upravit grafiku, ale není vyloučeno, že zakopaný pes bude ještě někde hlouběji.

3. Body budou zhruba půl na půl
Zaměřte se na špatná slova a dle nich upravte grafiku.

A máte hotovo. Já vám říkal, že to nebude žádná velká věda.

Proč testovat

  • Získáte zpětnou vazbu od lidí, pro které web vytváříte.
  • Dostanete reálná data, na kterých poté můžete stavět argumenty a provádět změny.
  • Pokud jste se na grafice s klientem zasekli, je rychlé kartičkové testování skvělým a jednoduchým nástrojem, jak dostat práci opět do chodu.
  • Na větu klienta „Mojí manželce se to nelíbí.“ budete se stoickým klidem odpovídat: „Pět ze šesti lidí nám v testování potvrdilo, že grafika funguje. Chcete vaším webem vydělat peníze, nebo potěšit manželku?“

Na co ještě čekáte?