Vypracujte si sakra dobrou nabídku

24. 10. 2013  •  10 komentářů  •  Nezařazené

Špatná nabídka

Setkal jsem se 3 možnostmi, jak klientovi předložit nabídku.

1. Nemáte nabídku

V začátcích nabídku nemáte, protože nechápete, k čemu by vám byla dobrá. Business děláte s kamarády v hospodě zhruba v tomto duchu:

kamarád: „Čoveče, já bych se rád Marii nějak zavděčil, ona je to tak fešná baba.“
VY: „Hm.“
kamarád: ”A ona má přece psa a ty jsi ten webdizajnér!”
VY: „Hm.“
kamarád: „Uděláš mi pro ní blog?“
VY: „Pro ní nebo pro toho psa?“
kamarád: „Pro mě pro ní pro toho psa přece pro Pána Boha!“
VY: „Tak jo.“

Každý jsme nějak začínali.

2. Posíláte nabídku v e-mailu

Potenciálního klienta však těžko dotáhnete do hospody na pivo a zelenou, a proto postupem času přejdete na důmyslnější strategii. Začnete posílat nabídku v těle e-mailu.

4 úrovně nabídky v e-mailu:

  1. Dobrý den milý kliente, kolik byste chtěl za web utratit peněz? Já nemám pevně daný ceník, protože přistupuji ke každému klientovi individuálně a bla bla bla … další kopa neurčitých plků.
    Neumíte se ocenit, tak komunikaci natahujete pseudokecama. Říct si o peníze chce mít koule.
  2. Dobrý den, web naceňuji na 30 000 Kč.
    Řekli jste si o prachy. Dobrý! Klienta ale z téhle sumy bez vysvětlení klepne pepka.
  3. Dobrý den, níže posílám nacenění webu:
    – konzultace 5 000 Kč
    – design 10 000 Kč
    – programování 15 000 Kč
    – celkem 30 000 Kč

    Lepší, už je to alespoň rozložené a klient se pouze notně orosí.
  4. Jako 3., ale přihodíte ještě nějaké přesvědčovací texty navíc. Dříve jsem např. do e-mailu rozepisoval proces tvorby webu, aby klient pochopil, že je to docela fuška a stojí to tedy určité peníze.

3. Nabídka v PDF

Profesionální je posílat nabídku jako PDF v příloze.

Nejprve jsem si vytvořil nabídku v Indesignu, která vypadala nějak takhle (PDF, 2 MB). Vzhled byl cool, ale patlat se s ní bylo vždycky na dlouho.

Proto jsem později přešel na Google dokumenty. Rychlá, všude dostupná a jednoduchá editace přebila všechny ostatní možnosti. Následně stačí export do PDF, přiložit k e-mailu a tradá, je hotovo.

Pořádně hutná nabídka (ale bez zbytečných keců a omáček!) vás hodně oddělí od ostatních. Ta moje má v základu 11 stran a mimo jiné obsahuje:

  1. Cíle projektu
  2. Principy webdesignu
  3. Výhody redakčního systému WordPress
  4. Proč spolupracovat se mnou
  5. Postup tvorby webu
  6. Rozpočet
  7. Reference

Praktické tipy

  • Je dobré nabídku vypracovávat až po úvodní schůzce či vyplnění úvodního dotazníku.
  • Je dobré uvést do nabídky, že cena se může o +- xx % lišit po vypracování projektové specifikace a wireframe. Ne všechny požadavky na funkčnost webu jsou zřejmé po úvodní konzultaci.
  • Přiložte do nabídky něco konkrétního navíc: Jednoduchou skicu webu. Návrh kreativního řešení. Hambatou fotografii vaší partnerky. Ať to prostě nevypadá jako šablona, kterou posíláte všem.
« Zpět na blog

Odebírejte nové články

Publikuji nepravidelně. Přihlášením do newsletteru máte jistotu, že vám žádný z mých článků neunikne.


  • Martin Seidl

    Skvělá stručná rada. děkuji! :)

  • Guest

    Bez Google dokumentů ani ránu :) Na moodboardy vynikající :) Dobrý článek pro začátečníky!

  • Tomáš Nikl

    Hezky clanek, na konci mi ovsem chybi tvoje aktualni cenova nabidka :o) coz je pochopitelne, jelikoz by se z ni stala sablona pro ostatni.. :o)

    • zbysek

      Moje aktuální nabídka vychází z té staré, takže můžeš začít s inspirací u ní 😉

      • Tomáš Nikl

        ja inspiraci nepotrebuju, ale urcite by ji potrebovali zacinajici grafici/programatori.. kdyz poptavam neco na webtrhu, tak forma nabidek je opravdu tragicka… a to se nekdy jednalo i o docela zajimave a velke projekty…

  • Alexander Megas

    Ahoj,
    děkuji za nás, za všechny z oboru. Velmi to ušetřilo čas a ze zkušeností musím s tebou souhlasit, máš pravdu.

    Přeji hodně úspěchu.

    • zbysek

      Rádo se stalo a díky za komentář. Jsem rád, byl pro tebe článek užitečný.

  • Václav Málek

    Zdravím,
    díky za pěkný článek. Za sebe mohu doporučit u přípravy nabídky vždy přihlédnout k tomu, komu je nabídka určena. Člověk si pak může ušetřit spoustu času.

    Jinak za uvedené tipy samozřejmě díky 😉

  • Jiří Urbášek

    Klienty uz od 30k zacinaji klepat pepky? Tak to vysvetluje, proc se mi spousta z nich po odeslani cenove nabidky uz neozve :)
    Diky za clanek, asi se budu muset polepsit.
    Neni 11 stranek uz prilis mnoho? Nepusobi to na klienta prave tak, ze je tam spousta omacky a zbytecnych kecu?

    • zbysek

      Ahoj Jirko,

      moje zkušenost je taková, že je lepší nejprve klienta osobně vidět, projít si marketing jeho služeb a webu, dát mu jasné výstupy a až poté posílat nabídku. Mám s tím daleko větší úspěšnost získání zakázky, nežli rovnou na blind posílat nabídku.

      Jinak souhlasím, že 11 stránek je hodně :) Nejradějši bych posílal nabídku o jedné stránce, protože mám rád jednoduchost, ale na 1 stranu zatím nedokáži vtěsnat všechno to, co si myslím, že by profesionální nabídka měla mít.

      Díky za komentář.

Chcete pomoct s webem?

Rád se podívám na váš byznys a najdu cesty ke zlepšení.

Volejte
731 108 144