Vypracujte si sakra dobrou nabídku

Setkal jsem se 3 možnostmi, jak klientovi předložit nabídku.

1. Nemáte nabídku

V začátcích nabídku nemáte, protože nechápete, k čemu by vám byla dobrá. Business děláte s kamarády v hospodě zhruba v tomto duchu:

Kamarád: „Čoveče, já bych se rád Marii nějak zavděčil, ona je to tak fešná baba.“
VY: „Hm.“
Kamarád: ”A ona má přece psa a ty jsi ten webdizajnér!”
VY: „Hm.“
Kamarád: „Uděláš mi pro ní blog?“
VY: „Pro ní nebo pro toho psa?“
Kamarád: „Pro mě pro ní pro toho psa přece pro Pána Boha!“
VY: „Tak jo.“

Každý jsme nějak začínali.

2. Posíláte nabídku v e-mailu

Potenciálního klienta však těžko dotáhnete do hospody na pivo a zelenou, a proto postupem času přejdete na důmyslnější strategii. Začnete posílat nabídku v těle e-mailu.

4 úrovně nabídky v e-mailu:

1. Dobrý den milý kliente, kolik byste chtěl za web utratit peněz? Já nemám pevně daný ceník, protože přistupuji ke každému klientovi individuálně a bla bla bla … další kopa neurčitých plků.
Neumíte se ocenit, tak komunikaci natahujete pseudokecama. Říct si o peníze chce mít koule.

2. Dobrý den, web naceňuji na 30 000 Kč.
Řekli jste si o prachy. Dobrý! Klienta ale z téhle sumy bez vysvětlení klepne pepka.

3. Dobrý den, níže posílám nacenění webu:
– konzultace 5 000 Kč
– design 10 000 Kč
– programování 15 000 Kč
– celkem 30 000 Kč

Lepší, už je to alespoň rozložené a klient se pouze notně orosí.

4. Jako 3., ale přihodíte ještě nějaké přesvědčovací texty navíc. Dříve jsem např. do e-mailu rozepisoval proces tvorby webu, aby klient pochopil, že je to docela fuška a stojí to tedy určité peníze.

3. Nabídka v PDF

Profesionální je posílat nabídku jako PDF v příloze.

Nejprve jsem si vytvořil nabídku v Indesignu, která vypadala nějak takhle (PDF, 2 MB). Vzhled byl cool, ale patlat se s ní bylo vždycky na dlouho.

Proto jsem později přešel na Google dokumenty. Rychlá, všude dostupná a jednoduchá editace přebila všechny ostatní možnosti. Následně stačí export do PDF, přiložit k e-mailu a tradá, je hotovo.

Pořádně hutná nabídka (ale bez zbytečných keců a omáček!) vás hodně oddělí od ostatních. Ta moje má v základu 11 stran a mimo jiné obsahuje:

  1. Cíle projektu
  2. Principy webdesignu
  3. Výhody redakčního systému WordPress
  4. Proč spolupracovat se mnou
  5. Postup tvorby webu
  6. Rozpočet
  7. Reference

Praktické tipy

  • Je dobré nabídku vypracovávat až po úvodní schůzce či vyplnění úvodního dotazníku.
  • Je dobré uvést do nabídky, že cena se může o +- xx % lišit po vypracování projektové specifikace a wireframe. Ne všechny požadavky na funkčnost webu jsou zřejmé po úvodní konzultaci.
  • Přiložte do nabídky něco konkrétního navíc: Jednoduchou skicu webu. Návrh kreativního řešení. Hambatou fotografii vaší partnerky. Ať to prostě nevypadá jako šablona, kterou posíláte všem.