7 tipů, jak jednat s klienty

1. Buďte odvážní

Něco jste zkazili a víte, že je to vaše chyba. Výmluvy, típání telefonu, schovávání se, to vše je na prd. Nebuďte bábovka, zavolejte klientovi a omluvte se. Dodejte, že pracujete na opravě (skutečně na ní pracujte!) a nabídněte nějakou přidanou hodnotu.

Třeba půjčení vaší koloběžky na víkend.

2. Reagujte

Na e-maily se snažte odpovídat do 24 hodin. Když nemáte možnost do té doby adekvátně reagovat, alespoň napište zprávu, že jste e-mail přijali a kdy odpovíte.

Příklad: „Zdravím Markéto, děkuji za Váš e-mail. V současné době se nacházím v Grónsku na lovu tuleních mláďat na výrobu kabelek pro moji přítelkyni. Z tohoto důvodu na Váš e-mail podrobněji odpovím až si umyji ruce od krve těchto roztomilých zvířátek, což bude zítra ve večerních hodinách. Děkuji za pochopení.“

V tomto konkrétním případě navíc u klienty získáte ještě body navíc. Každé ženě zaplesá srdíčko, když se dozví, že muž se srdnatě bije s krutou přírodou jen proto, aby své milované přinesl nějakou tu pěknou kabelu.

3. Buďte slušní

„Vole, ses asi posral, ne?“

To není nejvhodnější reakce, pokud vám klient zavolá s připomínkami ke grafickému návrhu webu.

4. Nehádejte se, argumentujte

Příklad: Klient má na webu bílé pozadí a chce na něj umístit světle šedý text.

Postup:

  1. Klidně mu vysvětlete, že na obrazovce se to bude špatně číst (selský rozum).
  2. Zpracujte pro něj v Photoshopu konkrétní ukázku (vizualizace).
  3. Přiložte odkaz na užitečný nástroj (argument).
  4. Napište kouzelnou větu (svoboda volby):

„Na základě těchto faktů tedy doporučuji zvolit spíše tmavé písmo, ale finální rozhodnutí ponechávám na Vás.“

Přesvědčíte ho.

5. Předvídejte

  • Při sestavování harmonogramu projektu není od věci se zeptat, zdali klient neplánuje v půlce projektu odjet na půlroční meditační dovolenou do tibetského kláštera. Tyto nenápadné dovolené vám mohou drobně natáhnout finalizaci projektu.
  • Pokud od klienta potřebujete před či v průběhu prací nějaké podklady, počítejte s možností, že je dodá později.

6. Uklidňujte

Klient má strach z mnoha věcí. Bojí se, že mu web napadnou hackeři z Ruska, že nestihnete termín spuštění, nebo že cestou do práce píchne kolo u auta.

Ujistěte ho, že máte tyto věci pod kontrolou: Bezpečnost webu chráníte bezpečnostním pluginem. Termín spuštění je v harmonogramu. Při píchnutí kola vám může zavolat a konzultovat výměnu pneu zcela zdarma.

Klient se uklidní a práce na projektu se ponesou od samotného začátku ve větší pohodě.

7. Doporučujte

Jasně, jste hvězda. Umíte HTML, CSS, JS, PHP, SEO a navíc jste výborný milenec.

Přesto je lepší na mnoho činností doporučit někoho jiného.

Před začátkem tvorby webu dáte kontakt na schopného tvůrce loga a pisálka textů (copywriter se mu říká). Po spuštění webu doporučíte agenturu dělající tisk letáků a pochlubíte se tipem na výborné rodinné koupaliště v Bratislavě.

Klient vás za to bude mít rád.

A možná vám zaplatí i doplatkovou fakturu.