Časté chyby webových grafiků

Za poslední dva roky jsem klientům konzultoval desítky grafických návrhů webových stránek, které dostali od webových studií nebo grafiků na volné noze.

Dost často to bylo peklo.

Mnohdy jsme celou grafiku zahazovali a začínali znovu.

Občas jsme zahazovali i celého grafika. A hledali nového.

Když jsem přizván do projektu, kde již figuruje klientův grafik, tak se mi otevírá úplně nový svět. Často jsem v šoku z toho, jakou práci odvádějí grafici, kteří nejsou tolik na očích.

V dnešním článku vypisuji 4 nejčastější chyby, které u grafiků vídám a neustále se opakují:

  1. Grafika bez UX
  2. Homepage-first
  3. Nekonzistence
  4. Tiskový grafik kreslí web

1. Grafika bez UX

Grafik dostal zadání: „Udělejte moderní, svěží grafiku.“

Tečka.

Neví nic kloudného o cílové skupině. Nemá architekturu webu. Nemá skici nebo wireframe, z nichž může vyjít. Nejsou definované cíle webu.

A tak se grafik pustí do práce.

Výsledkem je kardinální prů*er.

Tohle je scénář asi tak 60 % projektů, kdy ráno v pracovně usrkávám čaj, pustím počítač, otevřu Gmail a vidím zprávu s předmětem „Konzultace grafiky“, kterou rozkliknu, a čtu text ve stylu „Zbyšku, máme tady hotovou novou grafiku, ale něco se nám na ní nezdá. Můžete nám s tím pomoct?“.

Nemůžu.

Respektive můžu, ale nebude se vám to líbit, protože většinou v tomto případě říkám: „Zahoďte to a začněme znovu.“

A tím začít znovu nemyslím začít novou grafikou.

Začněte tím, že si najmete UXáka, který pro grafika připraví zadání (persony, architekturu, wireframy). Bez tohoto kroku dobrá grafika nemůže nikdy vzniknout.

Wireframe jako zadání pro grafika. Bez něj prosím nezačínejte nic kreslit

Kvalitní grafik vám poptávku ve stylu „Potřebujeme moderní svěží grafiku, ale nemáme vůbec nic dalšího“ taktně vrátí doporučením, ať nejdříve oslovíte UXáka.

Špatný grafik se s vidinou naprosto volné ruky a možnosti být 100% kreativní s radostí pustí do práce.

A končí to o pár týdnů později tím, že ráno v pracovně usrkávám čaj, pustím počítač, otevřu Gmail a vidím zprávu s předmětem „Konzultace grafiky“…

2. Homepage-first

Uvažování mnoha grafiků je následující:

„Super, mám novou zakázku! Takže 90 % času tvorby grafiky věnuji vymazlování homepage webu, kterou si pak vystavím ve svém portfoliu. Kolegové budou čučet, jakej jsem borec! A za těch 10 % zbylého času nějak došudlám grafiku všech ostatních podstránek.“

Jak to, že v tomhle uvažování vidím grafikům do hlavy?

Dva důvody:

  1. Setkávám se s tímto přístupem u grafických návrhů, které dostávám ke konzultaci: Do detailu zpracovaná úvodní stránka a totálně odfláknuté a nedodělané (nebo dokonce neexistující!) podstránky.
  2. Sám jsem dříve uvažoval podobně – vymazloval jsem úvodní stránku a na podstránkách jsem pracoval s menším zápalem. Bohužel.

Tento přístup zpracovávání grafiky, kterému říkám homepage-first, může být pro váš projekt likvidační.

Příklad: Pěkná grafika úvodní stránky. Na podstránkách jsme museli hodně zapracovat

Ne na každém projektu je totiž homepage klíčovým místem. Je potřeba se ještě před začátkem kreslení grafiky podívat na data a poznatky z chování uživatelů. A dle toho určit, které stránky webu jsou klíčové z hlediska průchodu uživatele k cílové požadované akci.

Příklad:
Děláte e-shop? Vykašlete se na design homepage. Nechejte grafika nejprve udělat:

  1. klíčové vstupní stránky na které cílíte PPC reklamu,
  2. detail produktu,
  3. košík,
  4. objednávkový proces,

Až pak se věnujte grafice homepage.

Je mi jasné, že jako klient chcete co nejdříve vidět grafiku homepage, ale dost často je před ní mnoho, z hlediska konverzí podstatnějších, stránek.

Homepage je často pouhý rozcestník, který má uživateli říct: „Jsem na tomto webu správně, nabízí, co potřebuji a mohu to najít na těchto dalších podstránkách“.

Proto si u každého projektu seřaďte jednotlivé stránky dle jejich důležitosti a tento seznam předejte vašemu grafikovi.

3. Nekonzistence

Mnoho grafik, které vídám, je na první pohled výborných. Při komplexním pohledu se však začnou objevovat díry tohoto typu:

  • Na úvodní stránce je použita jiná barevná paleta než na podstránkách.
  • Tlačítko stejné konverzní akce má na jedné stránce zelenou barvu a kulaté rohy a na jiné stránce je modré s hranatými rohy.
  • Na jedné stránce jsou použity černobílé minimalistické ikony, na jiné jsou barevné ikony s precizními detaily.
  • A mohl bych pokračovat příklady do nekonečna…
Rozdílná grafika dvou tlačítek se stejnou akcí

Nekonzistence stejných obsahových prvků napříč různými stránkami (nebo i na stejné stránce, to je ještě více na pováženou) je jednou z největších bolestí mnoha grafiků.

Konzistence je přitom jedním z klíčových prvků důvěryhodnosti webu a pomáhá prodejům.

Dejte si na nekonzistentnost pozor.

4. Tiskový grafik kreslí web

Klient: „Nám grafiku dělá Pepík. On je autorem našeho loga, letáků, časopisu, vizitek a prostě všeho. Už zná naši corporate identity i naši firmu, takže grafiku webu bude dělat on. A dělal navíc i stávající web!“

Já: „Nechcete redesignovat právě z toho důvodu, že současný web není graficky úplně to pravé?“

Klient: „No, to máte pravdu. Ale dejme mu šanci, uvidíme, s čím Pepík přijde.“

Viděl jsem. Bohužel. Část mého estetického já navždy zemřela.

Ukázky této grafiky sem raději dávat nebudu, aby vám hrůzou neexplodoval monitor.

Letáky a časopisy od Pepíka byly pěkné. Vážně. Jako tiskový grafik byl skutečně dobrý. Ale na webu platí úplně jiná pravidla.

Pokud se do grafiky webu zapojil grafik bez zkušeností z webu, vždy to skončilo tím, že jsme hledali nového grafika. Webového grafika.

Udělejte si revizi vaší nové grafiky

Chyb a nedostatků v grafice webů je daleko více. Tyto čtyři popsané se však dle mojí zkušenosti nejvíce opakují.

Já sám jsem první 3 chyby při tvorbě grafiky dělal. Díky tomu, že jsem se profesně posunul od tvorby grafiky do oblasti UX a konzultací webových projektů, jsem mohl s odstupem tyto chyby vidět u jiných grafiků a nyní je popsat.

Pokud jste ve vašem webovém projektu právě před tvorbou grafiky, projděte si tyto 4 body ještě jednou.

Nerad bych za pár týdnů ráno v pracovně usrkával čaj, pouštěl počítač, otevřel Gmail a viděl zprávu od vás s předmětem „Konzultace grafiky“ a s textem „Zbyšku, máme tady hotovou novou grafiku, ale něco se nám na ní nezdá. Můžete nám s tím pomoct?“.

Pomoct vám můžu, ale pravděpodobně se vám to nebude líbit.