Chci web, jako má konkurence!

Přijdete za novým klientem a posadíte se.

Prohodíte pár zdvořilostních frází a klient k vám už natáčí notebook, ukazuje nějaké webové stránky a říká:

„Tak takhle nějak si představuji náš nový web.“

Klient má jasno.

A před vámi stojí otázka, jak se v této situaci zachováte.

Existují 2 možné cesty:

  1. Na nic se neptat a dělat
  2. Jít do hloubky

1. Na nic se neptat a dělat

Budete rádi, že klient ví, co chce. Nebudete se moc ptát, web konkurence trochu obšlehnete, lehce něco změníte a je to. Šetří to čas! A hlavně – nemuseli jste s klientem nic řešit. Prostě snadno vydělané peníze.

2. Jít do hloubky

Začnete se ptát, proč se klientovi web konkurence tolik zalíbil. Zdali je to grafikou nebo strukturou webu. Trpělivě jej vyslechnete a začnete mu oponovat. Měli byste se snažit klientovi vysvětlit, že web konkurence není podstatný.

Na weby konkurence se nevyplatí upínat, protože nevíme:

  • zdali web plní cíle (pokud má vůbec nějaké definované),
  • jak a jestli prvky na webu fungují,
  • zda konkurence právě nepřipravuje redesign webu,
  • kolik zákazníků získává konkurence z webu,
  • … (a mnoho dalšího).

Faktem je, že o webu konkurence nevíme vůbec nic.

A o to podstatnější je soustředit se na vlastní podnikání.

Poznejte byznys klienta

Představte si rozhovor s klientem, který vlastní malou firmu nabízející koučink:

„Aha, takže vám se líbí 4 boxy služeb na úvodní stránce konkurence a chtěl byste je dát i na váš nový web? Tak to by návrh struktury vypadal nějak takhle?“

„A kolik vám která služba generuje zisků? Že firemní koučování 80 %? A nebylo by lepší to tedy udělat takhle?“

„Hm, že přes web chcete získávat především nové klienty? A jak je nyní získáváte? Že jich 95 % jde nejprve na konzultační hodinu zdarma a pak až se někteří z nich hlásí na placené programy? Zajímavé. Tak co to tedy udělat takhle?“

Stačí několik otázek a odpovědí a máme tu zcela rozdílné řešení, oproti původně slepě okopírovaným čtyřem boxům konkurenčního webu.

Kdo jste?

Jakým webdesignérem se chcete stát vy?

Tím, který otrocky dělá přesně to, co mu klient říká? Nebo tím, kdo klienta při ukazování webu konkurence taktně zastaví a řekne:

„Děkuji za ukázku, já vám rozumím. Pojďme však prosím nyní na chvíli počítač vypnout a začít trochu odjinud:

Proč vlastně potřebujete nový web?“

Nastavíte tím úplně jiný rozměr spolupráce.