Jak spustit web včas
25. února 2014


Plácli jste si a máte zakázku. Petr Vomáčka má drobnou firmu na výrobu plastových oken a potřebuje nové webové stránky. Na otázku do kdy chce mít Petr web hotový, jste dostali odpověď:
„Čím dříve, tím lépe. Ale až to bude, tak to bude.“
Super! To je zákazník snů! Vůbec na vás netlačí.
Začnete tedy pro Petra vytvářet nové webové stránky, ale celý proces se nějak vleče. Místo reakce do druhého dne vám Petr odpovídá až za týden. Vy sami v práci polevíte a nevěnujete jí tolik úsilí. Celý projekt pomalu vyhnívá.
Dokončíte jej (možná) za půl roku s naprostou nechutí.
Jak se toho vyvarovat?
Definujte čas spuštění webu
Stanovte si po domluvě s klientem, kdy bude web hotový. Jedno jasné a pevné datum, např. 22. června 2014.
Pokud si se zákazníkem nedomluvíte čas spuštění webu, celá práce se stane vágní.
Také si předem ujasněte, co to znamená hotový web. Je to:
- Prázdný web bez textů a obrázků připravený k jejich plnění?
- Hotový web včetně textů připravený k testování?
- Spuštěný a otestovaný web na oficiální doméně?
I z tohoto důvodu především u větších projektů jeden termín nestačí, a proto doporučuji sestavit detailní harmonogramu projektu.
Harmonogram projektu
Ideální je všechny výstupy práce rozkouskovat na menší části a definovat je v samostatném dokumentu. Získáte nad tvorbou webu daleko větší kontrolu a klient uvidí transparentně průběh jednotlivých prací.
Jak vypadá harmonogram (výňatek):
OD | DO | VÝSTUP |
---|---|---|
11. 9. 2013 | 16. 9. 2013 | Zpracování wireframe |
16. 9. 2013 | 18. 9. 2013 | Připomínkování wireframe a zpracování změn |
19. 9. 2013 | 23. 9. 2013 | Zpracovávání specifikace projektu |
24. 9. 2013 | 25. 9. 2013 | Připomínkování specifikace projektu |
26. 9. 2013 |
8. 10. 2013 |
Zpracování grafiky úvodní stránky |
9. 10. 2013 |
11. 10. 2013 |
Připomínkování grafiky úvodní stránky a zpracování změn |
Poznámka: U tučně a kurzívou zvýrazněných výstupů je potřeba součinnost klienta.
Obdobnou formou se rozepíše vše. Analýzy, konzultace, tvorba grafiky úvodní stránky, podstránek, kódování HTML, programování…
Každý výstup se průběžně zasílá klientovi k připomínkování a do dalších prací se pouštíte až tehdy, jakmile vám dá klient souhlas. Proces tvorby webu je plynulý krok za krokem.
Proč se harmonogram sestavuje?
- Definuje časovou osu tvorby webu.
- Rozděluje projekt do drobnějších částí.
- Pomáhá udržovat projekt v aktivním směrování k jeho dokončení.
- Pokud jako zákazník víte, že webové stránky budete mít spuštěné 3. 4. 2014, můžete např. už na 4. 4. 2014 naplánovat spuštění rádiové reklamy odkazující na web.
Harmonogram je významný pomocník, ale nedoporučuji jej brát absolutisticky ve stylu:
„Víte kliente, termín odevzdání podkladů byl 24. 10. do 13:00. Vy jste mi je poslal ve 13:02, takže jste to nestihl včas. Jste ztělesněním nezodpovědnosti a končím s vámi spolupráci. Fuj, měl byste se stydět, vy pako!“
Akorát tím ze sebe uděláte asociálního blbce.
Hodně záleží na měkkých dovednostech a pochopení situace, ve které se váš zákazník nachází. S chřipkou v posteli a zahleněnou hlavou vám mnoho smysluplných připomínek ke struktuře webu nepošle.
Dejte mu čas, ať se vyleží.
A v klidu pak spolupráci dotáhněte do úspěšného konce.