Nahraditelnost webových profesionálů

16. 4. 2019  •   Optimalizace, Tvorba webu

Nahraditelnost webových profesionálů

Dá se snadněji při tvorbě webu nahradit grafik, nebo programátor? Copywriter, nebo UX designer? A jsou vlastně někteří profesionálové důležitější než jiní?

Tímto článkem chci blíže popsat, jak snadno či složitě se jednotliví profesionálové v projektu nahrazují.

Ne všechny profese jsou si totiž rovny.

A navrch přihodím pár tipů, jak vybrat toho správného profesionála.

Hodnocení a výběr profesí

Nahraditelnost v tomto článku hodnotím dle dvou kritérií:

  1. Jak složité je nahradit profesionála v průběhu tvorby webu?
  2. Jak složité je nahradit profesionála po spuštění webu, když web potřebujete optimalizovat a dále rozvíjet?

První případ vám může zpomalit a prodražit celý projekt, anebo ho také celý pohřbít. V druhém případě vám zůstane web, ale dost možná vám bude k ničemu.

Obě situace vás jako klienta budou stát čas, peníze a nervy. A to nechcete.

Jak jsem hodnotil a vybíral:

  • Hodnocení vychází z mých 12 let zkušeností ze 120+ různorodých webových projektů. Jedná se o můj pohled na věc a moje reálné zkušenosti z projektů.
  • Ve výčtu vynechávám některé z podstatných profesí – marketingové konzultanty a specialisty na brand, PPCčkaře, profíky na sociální sítě a mnohé další. Všichni se mi sem nevejdou a nedává to ani smysl – každý projekt je jiný a potřebuje trochu jiné profese. Ve výčtu níže se zaměřuji primárně na ty profese, které jsou nejvíce spjaty se samotným řemeslným procesem tvorby webu.

Nahraditelnost na projektu hodnotím na stupnici 1–5:

  • 1 – velmi snadno nahraditelný
  • 2 – snadno nahraditelný
  • 3 – průměrně nahraditelný
  • 4 – špatně nahraditelný
  • 5 – velmi špatně nahraditelný

Poznámka: Vážím si všech profesí v tvorbě webu. Většinou profesí jsem si sám během svojí pracovní dráhy prošel a s mnoha skvělými profesionály spolupracuji na každodenní bázi a jejich práce si cením. Cílem článku není někoho urazit, cílem je pomoct klientovi, aby erudovaněji přistoupil k sestavení týmu na tvorbu webu.

Konec řečí.

Pojďme na to.

Výčet profesí a hodnocení jejich nahraditelnosti

Profese Nahraditelnost
SEO specialista 3 – průměrně nahraditelný
UX designer 4 – špatně nahraditelný
Copywriter 3 – průměrně nahraditelný
Grafik 2 – snadno nahraditelný
Programátor, kodér 5 – velmi špatně nahraditelný
Editor 1 – velmi snadno nahraditelný
Projektový manažer 4 – špatně nahraditelný

A je to.

Programátoři si laskají ega a editorům se otevírá kudla v kapse a hledají moji adresu, aby mi mohli „vysvětlit“ tu jedničku.

Pojďme si každou profesi rozebrat trochu podrobněji. Včetně doporučení, jak vybrat správného člověka, abyste ho v průběhu tvorby webu nahrazovat nemuseli.

SEO specialista – 3

3 – průměrně dobře nahraditelný

Web bez návštěvnosti, jako by nebyl. A právě SEO specialista je zárukou, že web lidé najdou a navštíví. Typickým výstupem SEO specialisty u nových projektů je analýza klíčových slov.

Protože SEO specialista stojí na samotném začátku projektu, může se zdát, že vás jeho nahrazení nebude tolik bolet.

Myslete však na to, že na výstupy SEO specialisty navazují další profesionálové. UX designer sestavuje vhodnou informační architekturu webu a copywriter přesněji pochopí, o čem má psát. Bez kloudného výstupu od SEO specialisty jsou oba poloviční a projekt v problémech.

Navíc je extrémně složité, aby jiný SEO specialista navazoval na rozpracované výstupy svého předchůdce. Většinou to končí kompletním přepracováním, a tím pádem pozdržením projektu.

Když vybíráte do týmu SEO specialistu, ptejte se:

  • Je výstupem jeho analýzy klíčových slov pouze hromada slov v excelu v jednom sloupci, nebo data doprovází i podrobným vysvětlením a nástinem dalších kroků?
  • Má zkušenosti s podobným oborem, ve kterém podnikáte?
  • Odevzdává analýzu klíčových slov a tím pro něj práce končí, nebo je vám k dispozici v průběhu projektu a doprovází vás až ke spuštění webu (včetně jeho kontroly)?

UX designer – 4

4 – špatně nahraditelný

UX designer je pro vás stěžejní osobou, která stojí u zrodu projektu a je s vámi až po jeho dokončení. Určuje směr projektu, přichází s návrhy a inovacemi a dohlíží na průběh práce, aby výsledek byl přesně takový, jak se původně naplánovalo.

Pro UX designera je klíčové, aby dobře pochopil váš byznys a zákazníky. Tato fáze „objevování“ nějakou dobu trvá. Až poté vám může UX designer začít přicházet s návrhy na to, jak by měl web vypadat, co by měl obsahovat a jak fungovat. Pokud budete muset nahradit UX designera ve fázi „objevování“, platí, že čím později v ní budete, tím hůře.

Nový UX designer možná bude moct převzít některé z výstupů předchozího kolegy, ale beztak mu bude trvat nějakou dobu, než se do projektu pořádně ponoří. Čím později v projektu budete UX designera nahrazovat, tím to pro vás bude pravděpodobně bolestivější.

Jediným štěstím pro vás je, že když nahrazujete UX designera na začátku projektu, tak tím neovlivňujete práci jiných profesionálů.

Když vybíráte do týmu UX designera, ptejte se:

  • Má UX designer před začátkem projektu hromadu (často i těžkých) otázek na váš byznys, nebo vám rovnou od boku a bez bližšího zkoumání říká, jaké nové funkcionality na webu určitě musíte mít?
  • Vychází při návrhu nového webu UX designer pouze ze svých představ, nebo si doluje data a informace z vaší cílové skupiny?
  • Má UX designer přesah i do jiných nejen on-line profesí, nebo ho zajímá jen to, aby tlačítko „Koupit“ bylo zelené a co největší?

Copywriter – 3

3 – průměrně dobře nahraditelný

Obsah je důvodem, proč lidé na váš web budou chodit. Dobrá obsahová strategie a správně sepsané texty jsou klíčové. Dovedete si představit, že by po jednom copywriterovi dopisoval jeho texty nějaký jiný? Já moc ne.

Když už jsme nahrazovali copywritera, tak to bylo vždy úplně od píky. A to je poměrně drahé, podobně jako u UX designera.

U již běžících projektů, které mají udaný tone-of-voice, je nahrazení copywritera o dost snazší, ale ne vždy se podaří naroubovat copywriterův styl na ten, co právě vy potřebujete. Pozor na to.

Když vybíráte do týmu copywritera, ptejte se:

  • Když si s copywriterem píšete e-maily, mají texty šťávu a jsou naprosto srozumitelné?
  • Je vaše téma copywriterovi blízké? Bude o něm psát s radostí, nebo se do něj bude muset nutit?
  • Je copywriter zvyklý dělat si alespoň nějaký základní průzkum mezi vaší cílovou skupinou, aby jí lépe porozuměl, nebo všechny texty píše doma dle svých domněnek?

Grafik – 2

2 – snadno nahraditelný

Pokud vám grafik pošle bídnou grafiku, je to pro vás při tvorbě webu problém, nicméně ne nijak zásadní. Prostě zkusíte grafiku vyladit, nebo se obrátíte na jiného grafika. Projekt se časově natáhne, to ano, ale většinou se to dá přežít a žaludeční vředy si z toho neuženete.

Při nahrazování grafika na již hotovém projektu vám velmi pomůže, když budete mít k dispozici grafický manuál, který předáte novému grafikovi. 

Grafiky jsem na rozběhnutých projektech nahrazoval asi nejčastěji a není to nic zásadního.

Když vybíráte do týmu grafika, ptejte se:

  • Je připravený ladit grafiku v několika kolečkách připomínkování, nebo jenom odevzdá první verzi a tím to pro něj končí?
  • Dokáže přijít sám od sebe s kreativní úpravou, nebo jenom slepě obkresluje wireframe?
  • Rozumí náplni práce kodéra a programátora, anebo designuje něco, co poté půjde velmi složitě implementovat?

Programátor, kodér – 5

5 – velmi špatně nahraditelný

Házím programátora s kodérem do jednoho pytle, klient je totiž často nerozlišuje.

Žádná jiná profese ve webdesignu nedokáže klienta přivést k tak velké frustraci nebo zablokovat celý projekt. Ba co projekt, programátor dokáže pohřbít celý klientův byznys.

Pokud vám selže programátor během tvorby nového webu, je to hodně špatné. Plno času a peněz vyletí komínem. Velmi těžko budete shánět jiného programátora, který by chtěl rozepsaný kód webu dopisovat. Téměř nikdo se nechce dobrovolně hrabat v kódu jiných programátorů.

Ještě daleko horší situace však nastává ve chvíli, kdy máte web spuštěný a potřebujete ho upravovat, vylepšovat, optimalizovat. Pokud v této chvíli nemáte spolehlivého programátora, stává se pro vás web noční můrou.

Namátkou vybírám ze slov klientů, kteří tohle zažili na vlastní kůži:

  • „Každá i drobná úprava e-shopu nás stojí desetitisíce a trvá dva měsíce.“
  • „Chtěli jsme upravit web, ale řekli nám, že to nejde udělat.“
  • „Máme zastaralý redakční systém a firma, co ho vyvíjela, zrušila jeho podporu.“
  • „Programátor po nás chce platit nesmyslně vysoké měsíční paušály za nic a hrozí vypnutím webu.“

Uvědomte si, že v případě, kdy podnikáte on-line, platí rovnice:

programátor = váš klíčový dlouhodobý byznys vztah.

Pokud už máte běžící web, všechny ostatní profese se dají nahradit výrazně snadněji než právě programátor. A často se programátor nahradit vůbec nedá a vy se stáváte jeho rukojmím.

Proto má programátor jako jediný pětku.

Když vybíráte do týmu programátora, ptejte se:

  • Je programátor procesně i mentálně připravený na dlouhodobou spolupráci, nebo hledá pouze rychlé jednorázovky?
  • Dělal programátor již podobný projekt tomu mému? Jaký je výsledek?
  • Co se bude dít, když programátor onemocní /srazí ho auto / umře?
  • Jakou bude mít programátor reakční dobu (nebude mi odepisovat až po 14 dnech)?

Editor – 1

1 – velmi snadno nahraditelný

Editor webu se postará o to, že všechny texty, obrázky a další dokumenty budou na webu tam, kde mají být. Vše pečlivě nahraje na web, zkontroluje a otestuje. 

Editor nepotřebuje žádné sofistikované odborné znalosti, přestože schopnost orientovat se v redakčních systémech, pečlivost a samostatnost jsou klíčové.

Když vám editor odejde, relativně snadno se dá zaučit nový člověk (o to snadněji, když máte dobré firemní procesy), a nijak zásadně to nepocítíte.

Když vybíráte editora, ptejte se:

  • Jak vypadají e-maily, které si s editorem vyměňujete před domlouváním spolupráce? Jsou bez chyb, smysluplné, reagující věcně?
  • Je editor samostatný a přichází sám s drobnými podněty, nebo mu vše musíte nadiktovat jako dítěti?
  • Je editor schopen řešit věci rychle (často je to třeba)?

Projektový manažer – 4

4 – špatně nahraditelný

Projektový manažer stmeluje celý tým, což je klíčové jak pro výsledek projektu, tak pro spokojenost všech ostatních profesionálů v týmu.

Na jednom projektu jsem zažil, že se během jednoho měsíce dvakrát vyměnili projektový manažer. Velmi zásadně to tvorbu webu poznamenalo a byť se projekt dokončil, rozhodně ne v takovém měřítku a kvalitě, jakou jsme původně plánovali.

Když projektový manažer opustí projekt, nastane chaos a nejistota. Jeho kompetence většinou dočasně přebere někdo z klientovy strany, což není zdaleka ideální. Novému projektovému manažerovi bude nějakou dobu trvat, než pochopí souvislosti a historii projektu, a stejně se mu to pravděpodobně nikdy nepodaří tak dobře, jako kdyby byl u projektu od jeho samotného zrodu.

Když vybíráte do týmu projektového manažera, ptejte se:

  • Jedná se o člověka, který je schopen ustát tlak?
  • Řeší problémy v poklidu a chladnokrevně, nebo exploduje kvůli každé drobnosti?
  • Co používá za projektové nástroje a jaký má v nich nastavený systém?
  • Zajímá projektového manažera váš projekt?

Uf. Tak to bychom měli.

Docela dlouhé, co? To proto, že je to důležité.

Obecně platí, že když budete vybírat jakéhokoli člověka ke spolupráci, vždy se také ptejte:

  • Je tento člověk spolehlivý?
  • Má za sebou referenční projekty?
  • Má dostatečné zkušenosti?
  • Co o něm říkají jeho kolegové?
  • Má chuť se pustit do mého oboru byznysu?

Všemi těmito otázkami si snížíte pravděpodobnost, že daného profesionála budete muset nahrazovat v průběhu projektu.

Zkuste vybrat na první dobrou

Nahrazování členů v týmu je něco, co nechcete zažít. Všichni bychom chtěli mít stále týmy plné schopných a spolupracujících profesionálů, kteří odvádějí parádní práci.

Praxe mi však ukázala, že tomu tak mnohdy není a změna člověka je tu a tam nutná.

Riziko, že se právě váš projekt kvůli tomu dostane do potíží, můžete o něco snížit tím, že se zaměříte na lepší výběr webových profesionálů. A třeba zrovna s důrazem na jejich nahraditelnost, popsanou v tomto článku.

Držím vám palce.

« Zpět na blog

Odebírejte nové články

Publikuji nepravidelně. Přihlášením do newsletteru máte jistotu, že vám žádný z mých článků neunikne.

Chcete pomoct s webem?

Rád se podívám na váš byznys a najdu cesty ke zlepšení.

Volejte
731 108 144