Nevhodné poptávky: nabízím jablka, klienti po mně chtějí hrušky

„A dost! Tohle přece musí jednou skončit,“ práskli jste rukou do stolu.

Je to už přes rok, co jste přestali nabízet napojování WordPress šablon a jejich úpravy. Začali jste se na 100 % věnovat tvorbě kompletních webů na míru. V e-mailu i přesto máte každý týden několik poptávek právě na napojení WordPress šablon.

Musíte jednat.

Napíšete si na úvodní stránku vašeho webu tučným písmem:

  • Nedělám HTML a CSS.
  • Nenapojuji hotové WordPress šablony.
  • Neupravuji již realizované weby.

S očekáváním večer uléháte do postele. Zdá se vám sen, jak ráno otevíráte e-mail a klienti poptávají pouze a přesně to, co vy děláte. Po probuzení zjišťujete, že jste si blahem poslintali polštář.

Utíkáte k počítači a klikáte na první e-mail s předmětem:

„Poptávka – tvorba webu“

Vypadá to nadějně. S očekáváním čtete dále:

„Dobrý den. Mám rozpracovaný web na WordPress šabloně a potřeboval bych na ní udělat nějaké drobné úpravy. Pomůžete mi? Díky, Petr.“

Mlátíte hlavou o stůl.

Trpělivost především

Máte skvěle popsané služby na webu, vyladěnou LinkedIn prezentaci a chodíte po městě s trikem „Dělám pouze TO, takže po mně nechtějte TAMTO.“

I přesto u vás lidé TAMTO občas poptávají.

Možná máte špatně definované vaše jádro podnikání nebo lidé vaší práci nerozumí (což je nejspíše také vaše chyba, že jim ji nejste schopni vysvětlit).

U profesionálů, kteří jsou na volné noze již delší dobu, vidím však jiný zásadní důvod, proč jim chodí nevhodné poptávky:

Po letech práce změnili jádro svého podnikání. Posunuli se dále. Začali se specializovat:

  • Nefotí již všechno možné, ale zaměří se na portrétní fotografii.
  • Přestanou překládat obecné texty a pustí se do ryze technických překladů.
  • Místo dílčích prací v HTML, CSS, jQuery a PHP se začnou specializovat výhradně na vývoj pluginů pro WordPress.

A i když si nabídku služeb ihned změníte všude, kde můžete (web, sociální sítě, vizitky apod.), stejně to nestačí.

Lidé u vás stále poptávají staré služby.

Vy sami moc dobře víte, že už děláte něco jiného, ale lidé si to uvědomují daleko pomaleji. Ve své mysli vás mají stále zafixovaného jako fotografa, který fotí všechno.

A nějakou dobu jim bude trvat, než změnu ve vašem podnikání akceptují.

Zvyk je zvyk.

Nezbývá vám nic jiného, než se smířit, že vám nevhodné poptávky nějakou dobu budou přicházet. A vy s nimi budete muset něco dělat.

Jak reagovat na nevhodné poptávky

Máte několik možností, jak s nevhodnými poptávkami nakládat:

  • Nebudete reagovat

Proč se zabývat něčím, co už dávno nenabízíte?

  • Odmítnete

Napíšete: „Tohle už nedělám. Na shledanou.“

  • Odmítnete, vysvětlíte a doporučíte jiné vhodné dodavatele

Žere to nejvíce času, ale možná se vám to jednou vrátí.

Takhle většinou vypadá moje reakce, když u mě klient poptává něco, co nenabízím:

***

Zdravím Petře,

děkuji Vám za důvěru, že jste se na mne obrátil ohledně úpravy Vašeho webu na WordPress šabloně.

Bohužel Vám však nepomohu, neboť nabízím pouze jednu službu a tou je tvorba kompletních webových stránek na klíč dle tohoto postupu.

Napojování a úpravy již hotových WordPress šablon už neposkytuji.

Doporučuji Vám se obrátit na ověřené profesionály, kteří se věnují výhradně napojování a úpravě již hotových šablon a pomohou Vám daleko lépe než já:

– http://www.michalpelech.cz/
– http://wpkoder.cz/
– http://www.wplide.cz/kategorie/kodovani/

Přeji Vám hodně zdaru s dotažením webu.

***

Soustřeďte se pouze na své klienty. Anebo ne?

Lidi tato moje odpověď mnohdy zaskočí. Nečekají, že se jim budu snažit pomoct.

Koneckonců, logické by bylo nereagovat. Nic z toho nemáte. Nezískáte zakázku. Nezískáte peníze. Takže to vypadá, že odepisováním na nevhodné poptávky akorát ztrácíte čas.

Já si to nemyslím.

V jedné krátké odpovědi na nevhodnou poptávku vidím příležitost.

Petr, který vás dříve poptal a vy jste mu doporučili jiného vhodnějšího dodavatele, půjde totiž po práci s kamarádem na pivo. A pochlubí se:

Petr: „Ty jo, tak už konečně dotahuju ten svůj osobní web.“

Kamarád: „No super. A koho na to máš?“

Petr: „Jednoho schopnýho webmastera. Dělá s WordPress šablonama a bude mě to stát pár tisícovek. Pro mě ideální.“

Kamarád: „Hm… Já bych taky potřeboval předělat webovky mojí firmy, ta původní WordPress šablona mi už nestačí. Potřebuju něco na klíč, originální grafiku a tak. Ale moc ti nevim, na koho se obrátit.“

Petr: „Hele, já bych o jednom chlapíkovi věděl. On dělá dobrý weby a je fakt vstřícnej. A navíc se vyzná! Mně právě doporučil toho mýho webmastera.“

Kamarád: „To zní dobře. Jaký má webovky?“

Kamarád se podívá na váš web.

Možná ho zaujme.

A možná budete mít nového klienta.