Pracujte u klienta
10. prosince 2014
Tvorba webu jde zatím hladce.
Víte, čeho chcete prostřednictvím webu dosáhnout a jak na to. Máte připravené obsahy, sestavenou architekturu webu a posíláte klientovi hotovou grafiku úvodní stránky.
Následuje připomínkování po e-mailu:
Klient: „Jako celek se mi to líbí. Jenom zkuste dát stránce kulaté rohy.“ (středa 18:25)
Uděláte kulaté rohy. (čtvrtek 11:06)
Klient: „Hm. Je to fajn. Zkuste ty kulaté rohy udělat ještě kulatější.“ (čtvrtek 16:47)
Uděláte rohy ještě kulatější. (pátek 9:11)
Klient: „Hm. Je to lepší. Možná zkuste ty rohy ještě trochu více kulaté?“ (pátek 22:37)
Uděláte pořádně kulaté rohy. (pondělí 10:38)
Klient: „Hm, tak vám nevím. Možná tam ty kulaté rohy vůbec dávat nebudeme…“ (úterý 7:08)
Výsledek
Čas úprav pro webdesignéra: 5 minut
Čas sepisování připomínek pro klienta: 5 minut
Čas celkové komunikace: 6 dní
Připadá vám to efektivní?
Mně tedy vůbec ne.
Šest dní řešíte titěrnou drobnost, která zbytečně protahuje další práce. Jak vám, tak klientovi, klesá chuť se projektem zabývat. Nebaví vás to.
Lepším řešením je si ohledně drobných finálních připomínek zavolat.
Nejlepší řešení je vzít notebook a odjet pracovat ke klientovi.
Jak se pozvat ke klientovi
Některé projekty jsou tím typické. Máme s klientem schválených 90 % jádra grafiky a začínáme řešit relativní drobnosti. Kulatost rohů, odstíny barev, posuny boxů o 5 pixelů sem nebo 3 pixely tam.
Když vycítím, že se v této fázi můžeme zaseknout na delší dobu, píši následující e-mail:
—
„Zdravím Jirko,
nyní, když máme téměř celou grafiku hotovou a řešíme již relativní drobnosti, bych Vám rád navrhl následující: Přijedu k Vám do firmy s notebookem a společně budeme přímo v grafice zkoušet různé varianty barev a jiných drobných úprav.
Ihned tak uvidíte provedené změny, což Vám umožní se rychleji rozhodnout.
Ze zkušenosti vím, že tento přístup je daleko efektivnější než posílání 10 různých návrhů e-mailem, které zbytečně práce protahují.“
—
Rovnou také v e-mailu navrhuji několik termínů setkání, abychom se cíleně pohnuli kupředu.
Ještě se mi nestalo, že bych od klienta dostal negativní reakci a se setkáním nesouhlasil. Většinou odpovídá nadšeně v tomto duchu:
„Super návrh. Určitě přijeďte, už tu pro vás připravujeme místo a těšíme se na vás.“
Výhody a nevýhody práce u klienta
Výhody:
- Zrychlujete tvorbu webu.
- Ukazujete aktivní přístup k projektu.
- Zatáhnete klienta více do tvorby webu. Budete totiž spolupracovat a bude ho to bavit.
- Práce na úpravách není roztříštěná do více dnů, ale vše uděláte uceleně na místě.
- Osobní setkání můžete využít i jinak než dotahováním grafiky. Je to ideální čas zeptat se klienta, jestli jde vše dle jeho představ a nastínit další průběh.
Nevýhody:
- Musíte počítat s časem na dopravu. Pokud máte klienta z druhého konce republiky (nebo světa), nemusí se vám to vyplatit.
Poznámky a tipy
Několik užitečných poznámek z mojí praxe, když jsem s prací u klienta začínal:
- Mějte s sebou vždy mobilní internet nebo se předem informujte, jak to u klienta s internetem je. „Aha, vy máte zabezpečené připojení, na které já jako externista nemůžu…“
- Ověřte, že máte nabitý notebook, nabíječku a další potřebný hardware. „Nemáte náhodou nabíječku na Dell? Ne? No, tak já se u vás asi stavím jindy, kdy budu mít nabitý počítač…“
- Zkontrolujte, že máte aktuální data v notebooku. „Víte, já tu nemám sesynchronizovaný aktuální grafický soubor…“
Dnes se tomu při čtení směji, ale trapasy to byly parádní.
Staromódně a chytře
Z mého pohledu ukazujete osobní schůzkou nad grafikou také formu staromilství. Ve světě skypů a supermoderních komunikačních programů si seberete batůžek s notebookem, hodíte ho na záda a hezky po svých zamíříte ke klientovi.
Vstříc reálnému světu.
Ukazujete tím, že nejste pouze schovávající se online dělník webdesignu, ale že nad tvorbou webu přemýšlíte čistě pragmaticky.
Efektivně.
Byznysově.