Rychlé kartičkové testování grafiky
13. ledna 2016
Vytvořili jste grafiku webu a dle připomínek klienta už posedmé upravujete zakulacení rohů. Zesvětlujete modrou barvu. Posouváte obrázek o trochu doprava a o trochu doleva.
Jste z toho nešťastní.
Klient je z toho nešťastný.
Celá situace nekonečných úprav je nešťastná.
Nic z toho se nemuselo stát, pokud byste grafiku otestovali.
Ukážu vám jak.
Ale testování je drahé a složité!
Já používám metodu, kterou si může dovolit každý, kdo má pár desítek minut času a chuť web vylepšovat.
A navíc je to zábava.
Jdeme na to.
Co budete potřebovat
- čtvrtku, nůžky a tužku,
- pár minut na přípravu,
- 30–60 minut času na testování,
- respondenty,
- čas klienta, aby s vámi mohl sledovat výsledky.
Jako první krok s klientem nadefinujete 5 přídavných jmen, která má grafika webu vyjadřovat. Můžete například vyjít z klientova brandu, pomoct si marketingovými archetypy nebo slova vybrat pouze po konzultaci s klientem.
Jakmile máte 5 přídavných jmen, napište k nim opozita (nemusí být zcela otrocky přesná). Výsledek může vypadat například takto:
vybrané slovo | opozitum |
---|---|
přehledný | zmatečný |
přátelský | odtažitý |
lidský |
korporátní |
decentní | přeplácaný |
moderní | těžkopádný |
Poznámka: Slov můžete použít pochopitelně daleko více. Zpřesníte tím výsledky testování, nicméně také zvětšíte jeho náročnost.
A teď ta zábavná část. Přijdou na řadu nůžky, čtvrtka a tužka. Jako za předškolních let.
Napište slova na čtvrtku a tu rozstříhejte na kartičky, aby na každé kartičce bylo jedno slovo. Mějte na paměti, že s kartičkami budou pracovat lidé. Udělejte je tedy dostatečně velké, aby respondentům nepadaly z rukou.
Dále se s klientem domluvte na místě a času testování. Můžete odchytávat respondenty u něj na prodejně, využít prodejní akci, veletrhy, kavárny…
Při nahánění lidí platí jedno klíčové pravidlo: Čím blíže se dostanete k cílové skupině klienta, tím lépe. Testovat web zaměřující se na strojní inženýry s prodavačkou z Makra moc smysl nemá.
Musí u testování klient být?
Nemusí, ale je lepší, když vše vidí na vlastní oči. Hlavně, když s ním testování děláte poprvé. Testováním totiž pouze nezjišťujete, jestli grafika funguje, ale také budujete vztah a důvěru ve vaši práci.
Testujeme!
Vezměte si stranou jednoho respondenta s prosbou o 1 minutu jeho času. Ukažte mu na počítači na 10 vteřin grafiku webu zapracovanou v prohlížeči.
Neukazujte respondentovi grafiku jako obrázek, ale vždy ji před testováním zapracujte do podoby HTML stránky, aby se na ni mohl dívat v přirozeném prostředí prohlížeče. Vaším cílem je přeci vytvořit web, ne grafický plakát.
Po 10 vteřinách počítač zaklapněte a dejte respondentovi 10 promíchaných kartiček. Požádejte ho, aby vybral 3 z nich, které mu na ukázaný web nejvíce sedí.
Za každou vybranou kartičku zaznamenejte příslušnému slovu 1 bod.
Nepovinné: Jakmile respondent vybere 3 kartičky, zeptejte se ho, proč je vybral. Více tím pochopíte, co se za jeho volbami skrývá, a často se respondent rozpovídá a získáte další užitečné podněty pro vylepšení webu.
Testujte s tolika lidmi, kolik vám čas a prostředí umožní.
Vyhodnocování
Sečtěte body pro jednotlivá slova a máte výsledek.
Většina výsledků zapadne do jedné ze 3 skupin:
1. Vybraná slova budou mít výrazně více bodů
Super! Grafiku máte parádní a můžete se pustit do navazujících prací.
2. Opozita budou mít výrazně více bodů
Něco jste udělali špatně. Zastavte se a zamyslete se. Pravděpodobně potřebujete upravit grafiku, ale není vyloučeno, že zakopaný pes bude ještě někde hlouběji.
3. Body budou zhruba půl na půl
Zaměřte se na špatná slova a dle nich upravte grafiku.
A máte hotovo. Já vám říkal, že to nebude žádná velká věda.
Proč testovat
- Získáte zpětnou vazbu od lidí, pro které web vytváříte.
- Dostanete reálná data, na kterých poté můžete stavět argumenty a provádět změny.
- Pokud jste se na grafice s klientem zasekli, je rychlé kartičkové testování skvělým a jednoduchým nástrojem, jak dostat práci opět do chodu.
- Na větu klienta „Mojí manželce se to nelíbí.“ budete se stoickým klidem odpovídat: „Pět ze šesti lidí nám v testování potvrdilo, že grafika funguje. Chcete vaším webem vydělat peníze, nebo potěšit manželku?“
Na co ještě čekáte?