Těšte se na připomínky

Dokončili jste grafiku webu. Jedná se o suverénně nejlepší práci, kterou jste vytvořili. Dílo hodné mistra!

Odešlete grafiku klientovi a začnete brouzdat CSS galeriemi. Na printscreenu zkoušíte, jak se bude vaše dílo mezi ostatními perfektními weby vyjímat.

Večer samým nadšením nemůžete usnout. Jste borec.

Ráno otevřete e-mail od klienta:

„Díky za grafiku, je to dobré. Měli bychom k tomu pouze několik připomínek níže…“

Bum! Přímý zásah do vašeho designérského srdce! Klient si dovolil vaše perfektní dílo připomínkovat. Berete to jako útok na vás samotné.

Přitom byste měli být nadšení.

Zpětná vazba je užitečná

Když jsem s webdesignem začínal, bál jsem se připomínek od klienta. Modlil jsem se za odpověď:

„Je to super. Moc se nám to líbí. Nemáme k tomu žádné výhrady.“

Připomínky jsem vnímal jako symbol toho, že jsem odvedl špatnou práci.

Tento můj postoj mne však značně zpomaloval v rozvoji. Daleko lepší je postavit se k připomínkám čelem, začít nad nimi přemýšlet, oponovat a zpracovávat je. Sami pak mnohdy zjistíte, že grafika vypadá po zapracování klientových připomínek ještě lépe nežli váš původní návrh.

Jak pracovat s připomínkami

V průběhu let jsem přišel na 3 principy, které mi práci s připomínkami značně ulehčují:

  1. Prevence připomínek
  2. Časová náročnost
  3. Oproštění se od ega

1. Prevence připomínek

Dostali jste od klienta precizní zadání? Sednete si po lidské stránce? Máte připravený wireframe, texty a fotky? Víte, jaké cíle má web plnit, kdo na něj bude chodit a co tam má provádět za akce?

Čím více toho budete vědět, tím méně bude připomínek. A o to více budou k věci.

Můžete být sebelepší designér, ale pokud začnete zpracovávat grafiku bez kvalitních podkladů, nedivte se pak za klientovu reakci:

„Takhle jsem si to vůbec nepředstavoval. Je to celé špatně. Předělejte to!“

2. Časová náročnost

„Hm… Tahle grafika mi zabere tak 10 hodin na úvodní stránku a 10 hodin na další podstránky.“

Zpracujete tedy celou grafiku přesně za 19 hodin 49 minut. Paráda, máte ještě 11 minut k dobru!

Pouze do té doby, než přijdou připomínky, jejichž zapracováváním strávíte dalších 10 hodin.

Naštvaní však můžete být pouze sami na sebe.

Pro příště bude lepší počítat na tvorbu grafiky se 30 hodinami. Na samotnou nerušenou tvorbu grafiky si necháte 20 hodin a zbylých 10 budete mít v rezervě na připomínky.

3. Oproštění se od ega

Na začátku tohoto článku jsem psal o designérovi, který si zkoušel dávat printscreeny své práce do CSS galerií. Vzpomínáte si?

Ano, byl jsem to já před několika lety.

Trpěl jsem, když se někomu moje práce nelíbila a chtěl ji upravovat. Já přece sám vím nejlépe, jak má vypadat perfektní grafika!

Moje ego mne naprosto ovládlo a viděl jsem rudě. A dle toho jsem také mnohdy emotivně a podrážděně reagoval. Pochopitelně v neprospěch celého projektu.

Připomínky nejsou útok na vaši osobu. Nikdo vám jejich prostřednictvím neříká, že jste špatní. Jde pouze o práci a její výsledek.

A abyste při práci dosáhli co nejlepšího výsledku, musí jít ego stranou.

Připomínky jsou vaši partneři

Až vám příště dorazí připomínky od klienta, zkuste se na ně podívat jinak než:

„Ty vole, další věci na úpravu, to je opruz!“

Připomínky ukazují, že klientovi na projektu záleží. Věnuje mu čas. Chce jej mít co nejlepší.

Vy si díky nim procvičujete argumentaci, zlepšujete se v oboru a učíte se pracovat v týmu.

Získávají obě strany.

A co je nejpodstatnější: Vás i klienta pohání jeden hlavní cíl. Ten nejdůležitější cíl.

Úspěch projektu.

A pro jeho dosažení jsou připomínky vítaným pomocníkem.