Tvrdě pracujte na měkkých dovednostech

Jste famózně nadupaný webdesignér. Umíte 13 programovacích jazyků a ovládáte 7 grafických programů. U piva při odborných debatách záříte. Ostatní vás nestíhají a utíkají plakat na záchod. Nesahají vám ani po kotníky.

Znalostmi jste nadčlověk.

Přesto vám vybuchují projekty a klienti jsou na vás nasraní.

Proč?

Nepochopili jste, že webdesign je služba. A k poskytování služby je potřeba ovládnut měkké dovednosti.

Co jsou to ty dovednosti

Tvrdé dovednosti (hard skills) jsou odborné dovednosti. Patří mezi ně znalost HTML, účetnictví nebo právní znalosti. Většinou je dokážeme změřit.

Měkké dovednosti (soft skills) jsou například schopnost komunikace, asertivita, empatie, naslouchání nebo ukecání kamaráda, ať jde s vámi na pivo. Špatně se měří a jsou více spjaty s osobností člověka.

K čemu jsou měkké dovednosti v praxi si ukážeme na dvou příkladech.

Příklad Pepa

Pepa se věnuje webdesignu 3 roky. Ovládá kupu programovacích jazyků a grafických programů. Navštěvuje odborná školení a hltá odborné knihy. V podnikání se mu docela daří, protože v technické realizaci je výborný. Zcela ale opomíjí důležitost měkkých dovedností, které považuje za nepodstatné až podřadné.

Pepa se jednoho dne dostane do následující situace:

  1. Nestíhá termín, protože si nabral moc práce.
  2. Pepa se sám přesvědčuje, že to zvládne. Pracuje 14 hodin denně. S klientem nekomunikuje.
  3. 4 dny po termínu se Pepovi ozve klient, kde je problém.
  4. Pepa nereaguje.
  5. Klient přitlačí.
  6. Pepa si nepřipouští, že dělá nějakou chybu. Pracuje přeci na technicky perfektním řešení. Klient musí sám pochopit, že to chce čas. Pepa nekomunikuje.
  7. Klient je nasraný, že ani 3 týdny po termínu není web hotový. Pepa se cítí tragicky a vrací klientovi peníze. Spolupráce jde do kytek.
  8. Klient se s nedůvěrou obrací na jiného webdesignéra.

Příklad Martin

Martin se věnuje webdesignu 3 roky. Ovládá všechny potřebné programovací jazyky a jeden grafický program. Studuje odbornou literaturu a chodí i na kurzy, které přímo nekorespondují s jeho oborem. Uvědomuje si, že zvládnutím měkkých dovedností si usnadní život.

Martin se jednoho dne dostane do následující situace:

  1. Nestíhá termín, protože si nabral moc práce.
  2. Martin si uvědomuje, že termín nestihne.
  3. Dostatečně předem zavolá klientovi a řeknete mu, že nestíhá termín protože špatně odhadl rozsah prací, a zdali by bylo možné termín o pár dní posunout. Aktivně nabídne 10 % slevy na celém projektu jako omluvu a přislíbí, že za 7 dní bude web hotov.
  4. Klient je potěšen, dostal přeci slevu. Pár dní zpoždění vem čert.
  5. O 5 dní později, dva dny dříve oproti domluvě, dodá Martin klientovi web. Navíc jej celý optimalizoval na zobrazování na mobilech a tabletech, což původně nebylo vůbec domluveno v rámci rozpočtu. Prostě to Martin udělal jako další omluvu za původní zpoždění.
  6. Klient je nadšen a trvá na tom, že sleva 10 % není nutná. Uhradí Martinovi původní částku. „Přece se vlastně nic vážného nestalo.“
  7. Martin zpětně analyzujete, proč se dostal do stavu, že si nabral příliš zakázek a nestíhal.
  8. Následně provede opatření, aby se to v budoucnu neopakovalo.

Jsou všude kolem nás

Měkké dovednosti nevyužijete pouze při krizových situacích jako je ta výše. Hodí se při vyjednávání, sestavování nabídky, na schůzkách, na rande nebo když chcete z babičky na narozeniny vyrazit o 50 Kč více. Prostě všude.

Nepodceňte je.