Webové stránky jsou podřadné

4. 2. 2015  •  Vložte první komentář  •   UX (uživatelská přívětivost)

Webdesignér: „Milý kliente, jakmile vám udělám nový web, tak si z něj všichni sednou na zadek. Bude parádní! Úplně každého oslní načančanou grafikou a všemi těmi hýbacími věcičkami. Prostě to bude trendy pecka a vaše podnikání půjde celé nahoru.“

O pár týdnů později.

Webdesignér: „Teď, když máme web hotový a jenom ho doplníme obsahem, mám jeden drobný dotaz: Cože to vlastně děláte? Já to úplně přesně nepochopil.“

Au!

Můžete vytvořit vizuálně líbivý web, aniž byste pochopili klientův byznys.

Funkční však nikoli.

Pochopte byznys klienta

Jste webdesignér a vaším úkolem je vytvořit klientovi web. To je jasné a nebudu to nijak rozporovat.

Problém je v tom, že pouhé dělání webů dnes již nestačí.

Pro klienta nepředstavuje nový web středobod jeho podnikání. Středobodem je klientův byznys a web je jeho podřadnou součástí.

Byznys, marketing, webové stránky

(Pomiňme situace, kdy je podnikání primárně postaveno na webu – e-shopy, webové aplikace atd. Pak nám bílá tečka nabobtná.)

Snažte se tedy nejdříve porozumět byznysu klienta v širším kontextu, proberte jeho marketingové aktivity a až poté se pusťte do návrhu webových stránek.

Začněte offline

I když děláte web pro menší lokální firmu, která statisticky nesleduje každou svou akci, začnete se na začátku spolupráce ptát:

  • Co děláte a jak to děláte?
  • Jak probíhá proces, když u vás budu chtít nakoupit?
  • Jaká je historie a příběh vaší firmy?
  • Kolik máte zaměstnanců, proč a jak rychle (a jestli) chcete růst?
  • Čím se liší vaše produkty?
  • Které vám procentuálně dělají největší obraty?
  • Na které se chcete soustředit více a na které méně?
  • Kdo je váš ideální klient?
  • Jaký máte poměr mezi jednorázovými a vracejícími se klienty?
  • Jak se k vám dostávají noví klienti?
  • Jaké propagační materiály a kanály využíváte? S jakou úspěšností?

A kdeže jsou otázky o webu?

Přijdou až později, protože pro tvorbu webu jsou druhořadé. Nejprve potřebujete detailně poznat klientův byznys, jeho fungování a směřování a až podle toho zvolíte vhodné nástroje a postupy pro tvorbu webu.

Klient se často sám díky těmto otázkám o svém byznysu dozví daleko více, než když mu ukážete web konkurence a řeknete:

„Dneska jsou in jednostránkové weby plné hýbacích efektů, jako má tady váš konkurent. Takže vám doporučuji udělat něco podobného.“

Měli byste neustále myslet na to, že webdesign je velmi úzce provázaný s klientovým byznysem a marketingem. Vaším úkolem není vytvořit krásný web s hromadou nových neotřelých trendů.

Vaším úkolem je porozumět a poskládat vhodné informace do ucelených souvislostí. A následně jim dát webovou formu.

Teprve až pochopíte souvislosti, můžete totiž vytvořit perfektní web.

« Zpět na blog

Odebírejte nové články

Publikuji nepravidelně. Přihlášením do newsletteru máte jistotu, že vám žádný z mých článků neunikne.

Chcete pomoct s webem?

Rád se podívám na váš byznys a najdu cesty ke zlepšení.

Volejte
731 108 144