Čeština 2.0 - 108 % nárůst návštěvnosti

Unikátní komunitní web potřeboval po 7 letech kompletní nový začátek. A nové návštěvníky.

Jak jsem zvýšil návštěvnost

O projektu

Oslovil mě klient se svým unikátním webovým projektem Čeština 2.0. Prezentuje neotřelá, nová, regionální či jinak zajímavá slova ze všech zákoutí českého jazyka.

Projekt měl napnutý rozpočet. Co všechno jsme zvládli? A přineslo to výsledky?

Problém

starý web

Starý web = děs, hrůza, běs.

Původní web byl 7 let starý a trpěl mnoha nemocemi:

  • Neexistovala žádná struktura obsahu.
  • Chyběla verze pro mobily a tablety.
  • Nefungovalo vyhledávání, stránkování, kategorizace slov a dalších asi 237 věcí.

Bylo co vylepšovat.

Kdo web navštěvuje?

Hned na začátku jsme věděli, že na to musíme z gruntu a máme před sebou kompletní redesign webu.

Než jsem začal cokoli vymýšlet a kreslit, potřeboval jsem se dozvědět více informací o návštěvnících webu.

Sestavili a rozeslali jsme dotazník pro uživatele Češtiny 2.0. Sešlo se nám téměř 140 reakcí s mnoha poznatky. Dozvěděli jsme se třeba hlavní důvody, proč lidé na web chodí. A dalších asi 30 podnětů.

Proč

Dotazníkové šetření.

Využili jsme také data z heatmap, která odhalila, jaké prvky na webu lidi nejvíce přitahují.

heatmapa

Heatmapa klikaných míst uživatelů.

Maskot

Na jedné z úvodních konzultací nás napadlo, že by celý web mohl uvozovat maskot. Ideálně zvíře. Ale jaké? A když nevíš, zeptej se komunity okolo Češtiny 2.0.

Šli jsme do toho, ptali jsme se lidí a dostávali přímé odpovědi. Namátkou třeba:

  • rosomák,
  • mník jednovousý,
  • velmi smutný plyšáček, asi jako lev v zatáčce Chotkových sadů v Praze.

Většina lidí to vzala s nadhledem a tak jsme po sečtení hlasů mohli vyhlásit vítěze – poťouchlou surikatu.

Ilustrátor Honza Živocký se při jejím zpracování vytáhl a vznikla kombinace osmdesátkových trenclí a supermanovského plášťě. Úlet ve své nejpoťouchlejší podobě.

Surikata

Pracovní verze maskota (vlevo) a jeho finální podoba (vpravo).

Mobil na prvním místě

Více než 35 % návštěv přichází na Češtinu 2.0 z mobilu. Data z Google Analytics ukazují, že tento trend bude pokračovat. Web jsem proto navrhoval přístupem mobile-first.

Díky některým slovům jsme si užili při návrhu dost srandy.

wireframe

Wireframe detailu slova, úvodní stránky a výběru slova dle abecedy.

Grafika

Na grafice jsme se rychle shodli a nebylo k ní téměř žádných připomínek. U Češtiny 2.0 platí desetkrát, že obsah je král, takže grafika jej nesmí nijak přehlušovat. To se podařilo.

grafika

Mobilní a desktopová verze grafiky.

Kvíz

Lidé starý web poměrně rychle opouštěli. Přemýšleli jsme tedy, jak je na webu udržet co nejdelší dobu, aby nám hned nepláchli.

K tomu velmi dobře posloužil kvíz, díky kterému jsem zjistil, že jsem starý a out, jelikož znám jenom velmi málo slov. A co vy?

Výsledky

Ihned po spuštění webu začala narůstat návštěvnost.

návštěvnost

Statistiky návštěvnosti v rozmezí 12 měsíců.

Po 3 měsících od spuštění webu přichází o 108 % více návštěv, lidé na webu tráví o 83 % více času a při jedné návštěvě si zobrazí 4,6 stránek (dříve pouze 2,8).

Statistiky

Samá zelená čísla. To musí být dobré, ne? 🙂
Sledované období je říjen 2016 – leden 2017 v porovnáním s říjen 2015 – leden 2016

Také přibývá cca 2x více slov oproti staré verzi webu. Nyní je tak na webu přes 7 000 unikátních stránek se slovy. Lidé se činí, jelikož jsme výrazně zjednodušili celý proces přidávání nových slov.

Rostoucí popularita Češtiny 2.0 také postrčila klienta Martina Kavku k tomu, že ta nejlepší slova z Češtiny 2.0 vyjdou letos také konečně knižně. Těšte se!

To vše jsme zvládli tak, že klientův rozpočet na web jsme zdaleka celý nevyčerpali.

< Zpět na případové studie

Referenční osoba portrét

Jan Kovanda, Toprika s.r.o., o spolupráci se mnou říká:
Při výběru UX designéra pro náš nový web mě nejvíce zaujal Zbyšek, a to kvůli jeho schopnosti stavět web nejen jako uživatelsky přívětivý, ale také aby dobře prodával. Od začátku se detailně zajímal o naši činnost a cílového zákazníka, a tomu přizpůsobil celý web. Následně nám ještě pomohl s lehkým redesignem našeho e-shopu. Velmi oceňuji Zbyškovu spolehlivost, pečlivost a iniciativu. Pro spolupráci ho rozhodně doporučuji.

Dostupnost: Kapacity na nové projekty a konzultace mám od září 2018