A/B střípky: Optimalizace jednostránkové objednávky
18. dubna 2023
Jak na optimalizaci jednostránkové objednávky? To jsem testoval na e-shopu Key4you.
Hypotéza
Z uživatelského testování nám vzešlo několik poznatků, že na této stránce nemusí být všechno ideální.
Konkrétně jsme zjistili:
- Někteří lidé vůbec nepochopili, že jde o jednostránkovou objednávku.
- Jiní přejeli tlačítko pro odeslání a ztratili se v masivní patičce.
- Procházeli stránkou relativně dlouho.
- Často těkali pohledem zleva doprava.
Původní stránka košíku vypadala takto:
Úpravy
Spustil jsem A/B test hned s vícero úpravami naráz.
Proč jsem netestoval jednu úpravu po druhé?
Když mám silné poznatky z testování, věřím v přístup "Go big or go home". Pro klíčové stránky webu je často lepší spustit více úprav najednou a získat tak výrazně rychleji výsledek a dle toho jednat. Čas jsou peníze.
V našem případě se jednalo o tyto úpravy:
- Spojili jsme vizuálně celý košík. Nejsou oddělené kroky 1, 2 a 3 od sebe, ale mají jednolité pozadí.
- Odebrali jsme viditelná tlačítka "Pokračovat".
- Nadpisy jsme zarovnali vlevo, kde se lépe čtou.
- Osekali jsme patičku.
- Text na tlačítku "Potvrdit a odeslat" jsme zvýraznili.
Nová verze košíku vypadala takto:
Výsledek
Konverzní poměr se nám u nové verze košíku zvedl o 8,01 % při 96 % jistotě testu.
Úpravy tedy zabraly a máme nasazenou novou verzi košíku.
Závěr a 5 doporučení
Jelikož jsem testoval více úprav na ráz, závěry vynáším opatrně. Je možné, že jedna konkrétní úprava konverzím pomohla, kdežto jiná naopak uškodila. Nicméně jako celek dopadl A/B test pozitivně.
Beru si z něj pro e-shopy s jednostránkovou objednávkou toto ponaučení:
- Je důležité vizuálně ukázat, že jednotlivé kroky objednávky jsou na sebe navázané. Jejich oddělování není dobrý nápad.
- Není třeba zobrazovat tlačítka pro přechod do další části.
- Masivní patička musí pryč. Nám v ní zůstaly jenom loga Shoproku, kterými se prsíme v rámci social-proof.
- Nenuťte uživatele při čtení textu těkat zleva doprava.
- Zvýraznění hlavního tlačítka konverzní akce pomohlo. Tohle berte s největší rezervou, protože u jiných mých testů to nemělo žádný efekt :)
A/B střípky jsou moje pracně nabyté know-how, které budu na svém blogu pravidelně zveřejňovat. Jedná se výsledky A/B testů. Někdy budu ukazovat konkrétní weby včetně výsledků, jindy to budou příklady obecnějšího charakteru. Vždy z praxe, žádná teorie a domněnky.
Disclamer: To, co zafungovalo mě, nemusí zafungovat vám. Opakovaně se mi stává, že jeden A/B test dopadá na různých projektech odlišně. Co s tím? Testovat, testovat, testovat. A z výsledků jinde (tedy i u těch, co zde publikuji) si brát spíše inspiraci a šťouchance pro zlepšování vašeho vlastního webu.
Zbyšek Nádeník
Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou a nebo mi napište a probereme jiné možnosti.
Chcete vědět o dalších A/B střípcích?
Rozepsaných jich mám akutálně dalších 20 :) Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další A/B střípek.