A/B střípky: Optimalizace jednostránkové objednávky

Jak na optimalizaci jednostránkové objednávky? To jsem testoval na e-shopu Key4you.

Hypotéza

Z uživatelského testování nám vzešlo několik poznatků, že na této stránce nemusí být všechno ideální.

Konkrétně jsme zjistili:

  • Někteří lidé vůbec nepochopili, že jde o jednostránkovou objednávku.
  • Jiní přejeli tlačítko pro odeslání a ztratili se v masivní patičce.
  • Procházeli stránkou relativně dlouho.
  • Často těkali pohledem zleva doprava.

Původní stránka košíku vypadala takto:

Úpravy

Spustil jsem A/B test hned s vícero úpravami naráz.

Proč jsem netestoval jednu úpravu po druhé?

Když mám silné poznatky z testování, věřím v přístup "Go big or go home". Pro klíčové stránky webu je často lepší spustit více úprav najednou a získat tak výrazně rychleji výsledek a dle toho jednat. Čas jsou peníze. 

V našem případě se jednalo o tyto úpravy:

  1. Spojili jsme vizuálně celý košík. Nejsou oddělené kroky 1, 2 a 3 od sebe, ale mají jednolité pozadí.
  2. Odebrali jsme viditelná tlačítka "Pokračovat". 
  3. Nadpisy jsme zarovnali vlevo, kde se lépe čtou.
  4. Osekali jsme patičku.
  5. Text na tlačítku "Potvrdit a odeslat" jsme zvýraznili.

Nová verze košíku vypadala takto:

Výsledek

Konverzní poměr se nám u nové verze košíku zvedl o 8,01 % při 96 % jistotě testu.

Úpravy tedy zabraly a máme nasazenou novou verzi košíku.  

Závěr a 5 doporučení

Jelikož jsem testoval více úprav na ráz, závěry vynáším opatrně. Je možné, že jedna konkrétní úprava konverzím pomohla, kdežto jiná naopak uškodila. Nicméně jako celek dopadl A/B test pozitivně.

Beru si z něj pro e-shopy s jednostránkovou objednávkou toto ponaučení:

  1. Je důležité vizuálně ukázat, že jednotlivé kroky objednávky jsou na sebe navázané. Jejich oddělování není dobrý nápad.
  2. Není třeba zobrazovat tlačítka pro přechod do další části.
  3. Masivní patička musí pryč. Nám v ní zůstaly jenom loga Shoproku, kterými se prsíme v rámci social-proof. 
  4. Nenuťte uživatele při čtení textu těkat zleva doprava. 
  5. Zvýraznění hlavního tlačítka konverzní akce pomohlo. Tohle berte s největší rezervou, protože u jiných mých testů to nemělo žádný efekt :)

A/B střípky jsou moje pracně nabyté know-how, které budu na svém blogu pravidelně zveřejňovat. Jedná se výsledky A/B testů. Někdy budu ukazovat konkrétní weby včetně výsledků, jindy to budou příklady obecnějšího charakteru. Vždy z praxe, žádná teorie a domněnky.

Disclamer: To, co zafungovalo mě, nemusí zafungovat vám. Opakovaně se mi stává, že jeden A/B test dopadá na různých projektech odlišně. Co s tím? Testovat, testovat, testovat. A z výsledků jinde (tedy i u těch, co zde publikuji) si brát spíše inspiraci a šťouchance pro zlepšování vašeho vlastního webu.

Zbyšek Nádeník

Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou a nebo mi napište a probereme jiné možnosti.

Chcete vědět o dalších A/B střípcích?

Rozepsaných jich mám akutálně dalších 20 :)  Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další A/B střípek.