Změřeno: Carousel na homepage

Krátce jednou větou: Carousely nepoužívejte. 

Gratuluji. Máte přečteno!

Teď trochu podrobněji. S daty a ukázkou. Na reálném projektu.

Portál ČT edu od České televize cílí na učitele a studenty. Nabízí tisíce praktických videí a dalších materiálů, a nejen během distanční výuky je hojně využívaný.

Hypotéza

Na edu máme na homepage klasický carousel. Ale funguje? Klikají na něj lidé?

Analýza heatmap a GA ukázala, že spíše málo (na to, jak velké místo zabírá). Naše hypotéza tedy byla, že v aktuální podobně nefunguje ideálně. Neukazuje širší paletu obsahů, a proto si v něm lidé nevyberou a raději klikají jinam.

Původní homepage s carouselem vypadala takto:

Slidů jsme sice měli až 8, ale pochyby, že se k nim někdo prokliká, byly čím dál tím větší.

Úpravy

Připravili jsme proto A/B test.

Úplně jsme opustili carousel. Obsahy jsme zobrazili formou 1 - 5 boxů v předem nadefinovaném gridu. 

Logicky vzato dějepisáře ze střední školy nezajímá prvouka z 1. stupně základní školy. Naším cílem tedy bylo ukázat na první dobrou více různorodého obsahu a doufat, že tak zaujmeme více lidí s odlišnými potřebami.

Nová verze "carouselu" na homepage vypadala takto:

Výsledek

Očekávání, jak test dopadne, bylo krátké. Rychle se ukázalo, že nové zobrazení bez carouselu má 3x vyšší míru proklikovosti.

Jednoznačný výsledek testu ve prospěch nového "carouselu"

Závěr

Nový "carousel" vlastně vůbec není carouselem. Je to zobrazení menších obsahových boxů. Toto zobrazení vyhrává zcela drtivě, jako jsem už dlouho na žádném A/B testu neviděl.

Mimo jiné jsem podobný test zkoušel i na homepage e-shopu jiného projektu a výsledek byl velmi podobný.

A co že máte na vaší homepage vy? Opravdu pořád ještě carousel?


Změřeno je moje pracně nabyté know-how, které budu na svém blogu pravidelně zveřejňovat. Jedná se nejčastěji o výsledky A/B testů a poznatky z uživatelských výzkumů. Někdy budu ukazovat konkrétní weby včetně výsledků, jindy to budou příklady obecnějšího charakteru. Vždy z vlastní praxe, žádná teorie a domněnky.

Disclamer: To, co zafungovalo mě, nemusí zafungovat vám. Opakovaně se mi stává, že jeden A/B test dopadá na různých projektech odlišně. Co s tím? Testovat, testovat, testovat. A z výsledků jinde (tedy i u těch, co zde publikuji) si brát spíše inspiraci a šťouchance pro zlepšování vašeho vlastního webu.

Zbyšek Nádeník

Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou a nebo mi napište a probereme jiné možnosti.

Chcete vědět o dalších článcích

Rozepsaných jich mám akutálně dalších 20 :)  Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další A/B střípek.