Pojmenování položek v navigaci
23. července 2024

Na léto si dáme opět něco lehčího, podobně jako loni.
Záleží jak pojmenováváte položky v navigaci? Povedou jiné názvy k většímu zájmu u lidí?
Ukážeme si to na příkladu pro Češtinu 2.0.
Hypotéza
Čeština 2.0 používá navigační lištu, která je rozdělena na levou část (kategorie slovníku) a pravou část (doplňkové stránky).
V průběhu času jsme do pravé části přidali položku "Produkty". Jak rostla popularita webu, rozšiřovaly se i produkty a služby. Někam jsme tedy potřebovali umístit odkazy na Knihu a TV pořad na Streamu.
Vznikla tak položka "Produkty".
Moc jsme nad pojmenováním nepřemýšleli, nebyl čas.
Takto vypadal web před úpravou:

Úpravy
Po čase nám ale začalo hlodat v hlavě, jestli generické pojmenování "Produkty" je to nejlepší.
Tušili jsme, že nikoli.
Prokliků na tuto sekci webu bylo navíc pomálu.
Zkusili jsme tedy použít konkrétnější "Kniha a TV pořad", spustili A/B test a měřili, o kolik více či méně lidí nyní navštíví tyto dvě stránky.
Takto vypadal web po úpravě:

Výsledky
40 %.
Takový byl nárůst v zobrazených stránkách, když lidé v navigaci viděli "Kniha a TV pořad".
Obecné pojmenování "Produkty" dostalo na frak.
Závěr a ponaučení
Zkoušeli jsme testovat i pojmenování "Naše projekty", ale to neuspělo. Čísla mělo zhruba stejné jako textace "Produkty".
V tomto případě se nám tedy ukázalo, že konkrétnější pojmenování položky bude vhodnější než to obecné a generické.
Těžko ale generalizovat z jednoho testu.
Řešení pojmenovávat všechno konkrétně v navigaci není všespásné řešení. Nedá se aplikovat, pokud pod položku potřebujete nastrkat více podpoložek. Nevešla by se vám pak na řádek a nedává to pak mnoho smyslu.
Nicméně nám testování ukázalo cestu, že v tomto případě bude pro Češtinu 2.0 vhodnější využívat konkrétní pojmenování produktů.

Zbyšek Nádeník
Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou nebo dlouhodobou optimalizací webu. Napište mi a probereme možnosti.
Chcete vědět o dalších článcích?
Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další článek.