Změřeno: Zvýšení engagementu

Dnes něco trochu odlehčenějšího.

Čeština 2.0 je super zábavný projekt Martina Kavky, kterému jsem před mnoha lety pomáhal redesignem. 

Na začátku šlo o neziskový projekt, ale Martinovi pomohl našlápnout kariéru do nových rozměrů - vznikla kniha, pořad na Televizi Seznam a další marketingové aktivity okolo.

Hypotéza

Měli jsme tušení, že lidé by mohli s webem více interagovat. Poměr návštěvníků versus ti, kteří dali palec nahoru nebo dolů u slova, byl malý. 

Palcování je přitom hlavní akce, kterou na webu lidé dělají. Posouvají tím slova v sekci "Nejoblíbenější".

Jak je tedy více pobídnout k palcování? 

Takto vypadal web před úpravou:

Úpravy

Šli jsme na to jednoduše. Zvýrazníme tlačítka s palci, lidé si jich tak více všimnou a budou na ně klikat.

Úprava na 5 minut a bylo hotovo. Spustili jsme A/B test čekali.

Takto vypadal web po úpravě:

Výsledky

Barevné palce jasně zvítězily a jsou nyní nasazené na webu.

Výsledky:

Jako bonus lidé kromě většího palcování trávili na stránkách o chlup více času a méně odcházeli. To chcete!

Závěr a ponaučení

Někteří z vás si teď nejspíše říkají: "Výsledek tohohle testu je jasnej. Když zvýrazníš tlačítka, tak logicky přitáhnou více pozornosti."

Jasně.

K tomu řeknu jediné: Dejte si sakra pozor na Hindsight Bias.

Mnoho úprav webu se může jevit jako tutovka. Pojďme tedy změny rovnou nasadit bez testování!

Nedělejte to.

Nesčetněkrát se mi potvrdilo, že to taková tutovka není. Mnoho předem jasných hypotéz a testů dopadlo ve výsledku jinak. Pak jsme na sebe akorát všichni v týmu čučeli a nechápali. A museli jsme bádat, v čem je zakopaný pes.

Bádejte také.

A testujte.


Disclamer: To, co zafungovalo mě, nemusí zafungovat vám. Opakovaně se mi stává, že jeden A/B test dopadá na různých projektech odlišně. Co s tím? Testovat, testovat, testovat. A z výsledků jinde (tedy i u těch, co zde publikuji) si brát spíše inspiraci a šťouchance pro zlepšování vašeho vlastního webu.


Změřeno je moje pracně nabyté know-how. Jedná se nejčastěji o výsledky A/B testů a poznatky z uživatelských testování. Někdy budu ukazovat konkrétní weby včetně výsledků, jindy to budou příklady obecnějšího charakteru. Vždy z vlastní praxe a z českého prostředí. Žádná teorie a domněnky nebo přejaté obecné příklady ze zahraničí.

Zbyšek Nádeník

Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou nebo dlouhodobou optimalizací webu. Napište mi a probereme možnosti.

Chcete vědět o dalších článcích?

Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další článek.