Když chcete být transparentní, ale nemůžete
26. února 2024
V rámci kompletního redesignu jsem pro jednoho klienta řešil, jak udělat jeho první kontakt s potenciálním zákazníkem o něco více lidštější.
Příjemnější. Důvěryhodnější. Transparentnější.
Toto je příběh o tom, jak to nakonec nedopadlo. Respektive to dopadlo naprosto jinak.
Věc se měla takhle.
Lidé na webu vyplnili formulář s předběžným zájmem o klientovy služby a produkty. Formulář vypadal zhruba takto a už jsem o něm psal dříve.
Po odeslání formuláře vám do e-mailu přišla zpráva ve stylu:
"Dobrý den, děkujeme za zájem o naše služby. V brzké době vás bude kontaktovat náš obchodní zástupce. Firma XYZ."
Šlus. Tečka. Hotovo.
Teda toho textu tam bylo více, ale neříkal nic navíc.
Můj plán byl tento e-mail vylepšit. Ne z pohledu copywritingu, ale z pohledu, aby e-mail lépe plnil cíle.
Nový návrh
Díval jsem se na tento problém ze dvou úhlů pohledu. Z pohledu zákazníka a obchodníka.
Zákazník
- Chce ubezpečení, že se o něj ve firmě postarají. Že bude jednat s člověkem, který mu všechno vysvětlí a provede ho procesem.Obchodník
- Chceme mu co nejvíce usnadnit první kontakt se zákazníkem. Nastolit důvěru a zájem už předtím, než vůbec zvedne telefon a zavolá potenciálnímu zákazníkovi.
Také jsme z výzkumu věděli, že v tomto segmentu je běžné, že zákazníci naráz poptávají více firem, aby si je nejprve porovnali. Takže šlo také o to se něčím odlišit a zaujmout.
Jak na to?
Přidal jsem do e-mailu (který jsme totálně překopali) novou sekci s medailonkem obchodníka, který bude se zákazníkem jednat.
Vypadalo to takto:
Ve vyplňovaném formuláři totiž lidé vybírali region ČR, ve kterém službu poptávali, a dle toho jsme byli schopni systémově rovnou přiřadit konkrétního obchodníka dané poptávce.
Prvotní nadšení a pak šlus
Všichni byli z navrhovaného řešení na úvodu nadšení. Líbilo se jim, jak se přiblížíme lidem, i jak pomůžeme obchodníkům.
Pak přišla zpráva od šéfa obchodníků: "Tohle nemůžeme udělat. Ukradnou nám všechny obchoďáky."
Cože?
A pak mi to vysvětlili.
Konkurenci prý stačí křesní jméno a fotka k tomu, aby si dohledali libovolného obchodníka, zvedli telefonu a navábili ho k sobě. A jelikož dobrý obchodník je zlatý, zaškolování nových náročné a konkurence si v přetahování nebere servítky, tak výsledkem bylo...
... že šel celý návrh do koše.
Poladili jsme jiné části e-mailu, textaci, srozumitelnost a šlus. Žádný medailonek obchodníka zákazníci nikdy neviděli.
Ve výsledku tak tratili zákazníci i obchodníci.
Co si z toho vzít
Jedna věc je dobrá idea, jak pomoct jak zákazníkům, tak klientovi. Druhá věc je realita.
Nejčastěji na klientských projektech řeším 3 omezení:
Finanční. "Nesmí to stát více než X, aby se nám to vyplatilo."
Časové. "Potřebujeme to mít hotové do termínu Y."
Technické. "Tohle neumíme implementovat."
Tyto omezení jsou poměrně jasná a je nutné s nimi téměř vždy počítat.
Nezapomínejte na to, že existují i další omezení a zjistěte si je raději dříve, než později. V tomto mém konkrétním příběhu jsme naštěstí zahazovali jenom část rozkresleného wireframu a nic víc. To je určitě lepší situace, než to zjistit den před spuštěním.
A nebo vůbec.
Zbyšek Nádeník
Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou, uživatelským testováním a nebo mi napište a probereme jiné možnosti.