Konkurenční výhody aneb jak za 17 dní ztratit 300 000 Kč

Prezentujete na webu jasně a srozumitelně vaše hlavní konkurenční výhody?

Děláte dobře. Určitě je neschovávejte.

Já to udělal a dostal jsem za uši.

Pojďme se na tuto moji eskapádu podívat podrobněji.

Co je lišta konkurenčních výhod

Takto vypadala lišta na e-shopu HPmarket.cz, který prodává elektroniku. V podobné formě najdete stejný prvek konkurenčních výhod na tisících dalších webech a e-shopech.

Nejčastěji v liště výhod najdete:

  • Doprava zdarma od 1 500 Kč

  • Doručujeme do 24 hodin

  • Vrácení zboží do 30 dnů

  • Máme 6268 položek skladem

  • 10 prodejen v ČR

  • Ocenění, certifikáty

  • 20 let na trhu

  • ...

Výhod může být nespočet a stejně tak informace v nich se odlišují. Vždy záleží na vašem segmentu, cílové skupině a konkrétní firmě.

A co když výhody schováme?

Na HPmarket jsme dali liště velký prostor, jelikož ze všech uživatelských testování nám vycházelo, že hlavně pro nové zákazníky je důležitá. Zásadně pomáhá budovat úvodní důvěryhodnost e-shopu.

Ale pak jsem si jedno dopoledne řekl: "A co když ji nebudeme zobrazovat. Stane se něco?".

Trochu kacířská myšlenka, ale já se řídím heslem, že co si sám neověřím, tak tomu nikdy úplně nevěřím.

Připravil jsem A/B test a části návštěvníků jsem lištu vypnul. Šlus. Žádné výhody. Nikde na webu.

Za 30 dní jsem si naplánoval, že test vyhodnotím.

Co na to návštěvníci?

Donutili mě test stopnout o 14 dní dříve.

Mínus 300 000 Kč

Abych byl plně přesný, tak obratově mínus 287 081 Kč. Ale co. Když všechno padá, tak je zbytečné řešit nějaké drobné.

A nám padalo všechno.

Obrat, konverzní poměr, počet objednávek, průměrná hodnota objednávky - všechno bylo na webu bez zobrazovaných výhod horší.

Nebylo co řešit.

Lištu s výhodami jsme začali okamžitě opět všude zobrazovat.

Závěr a ponaučení

"A co sis jako myslel? Vždy lištu konkurenčních výhod má i Alza!" říkáte?

(Fakt ji má úplně dole nad patičkou, mrkněte :)

Ok, máte pravdu.

Nic to nemění na skutečnosti, že 3 z 10 webů, které mi přijdou na UX analýzu nebo uživatelské testování lištu konkurenčních výhod nemají. Nebo ji mají k uzoufání bídnou (špatně zvolené či nesrozumitelné výhody, na nesprávných místech webu, je nekonzistentní atd.).

Znáte někoho takového? Prosím, pošlete mu odkaz na tento článek.

Ušetříte mu tím hodně peněz.

Zbyšek Nádeník

Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou, uživatelským testováním, návrhem nového webu nebo dlouhodobým zlepšováním již běžícího webu.

Chcete vědět o dalších článcích?

Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další článek.

Další články