Změřeno: Zvýraznění výdrže baterie

Co když máte v e-shopu nějaký parametr, který lidi enormně zajímá? Vyplatí se ho opravdu hodně zvýraznit?

To jsem zjišťoval na e-shopu oficiálního prodejce HP techniky v ČR.

Hypotéza

Uživatelské testování webu nám ukázalo, že lidi hodně zajímá výdrž baterie notebooku

Tu jsme sice na detailu produktu vypsanou měli, ale byla schovaná až dole na stránce v technických parametrech. 

Málokdo ji rychle našel. Nedivím se, viz obrázek níže.

Naše hypotéza tedy byla: Ukážeme lidem výrazněji výdrž notebooku. Třeba nějak takto:

Pomůžeme jim tak rychleji se zorientovat a vybrat vhodný stroj. 

Původní varianta detailu produktu (bez zvýrazněné baterie):

Úpravy

Do horní části popisu notebooku jsme přidali velmi výrazný vizuální prvek ukazující výdrž baterie. Vše jsme doplnili textem. 

Slibovali jsme si, že toto nemůže nikdo přehlédnout a lidé tak ihned výdrž baterie uvidí.

Takto vypadal web po úpravě (ve spodní části je vidět zvýrazněná baterie):

Výsledky

Lidé skutečně výdrž baterie nepřehlédli a odměnili nás tím, že notebooky nakupovali méně.

Cože? Méně? Ano. Skutečně se nám snížilo jak přidání notebooků do košíku, tak konverzní poměr.

"Jak je to možné?" ptali jsme se a bádali. "Vždyť nám to vycházelo jako silný poznatek z testování, že výdrž každý řeší?"

Inu, řeší, ale trochu jinak, než jsme si mysleli.

Po hlubší analýze dat jsme zjistili, že konverze nám spadly především u levnějších notebooků. Tedy u strojů, které výdrž na baterku měly nic moc. 

Zkusili jsme tedy test spustit ještě jednou, ale tentokrát pouze pro "maratonské notebooky". To jsou pro nás notebooky, které mají výdrž na baterii 9 a více hodin.

Výsledky:

Tomuto druhému A/B testu se vedlo už o poznání lépe. Sice Inkrement a množství transakcí není bůhvíjaké a do signifikance test nedošel, ale dle dosavadního měření má větší šanci na úspěch, než když se baterie nezobrazuje vůbec.

Proto jsme se i po dalších diskuzích v týmu rozhodli nechat baterii viditelou.

Závěr a ponaučení

Když si kupujete nadupaný notebook, rádi uvidíte zvýrazněné, že má i super výdrž baterky.

Jinak tomu však je, když si kupujete průměrný nebo podprůměrný stroj. Pak je lepší jeho sotva průměrnou výdrž příliš netlačit. Děláte si medvědí službu.

Na Hpmarket.cz tak zobrazujeme výrazný prvek s baterií pouze v případě výdrže 9 hodin a více.


Disclamer: To, co zafungovalo mě, nemusí zafungovat vám. Opakovaně se mi stává, že jeden A/B test dopadá na různých projektech odlišně. Co s tím? Testovat, testovat, testovat. A z výsledků jinde (tedy i u těch, co zde publikuji) si brát spíše inspiraci a šťouchance pro zlepšování vašeho vlastního webu.


Změřeno je moje pracně nabyté know-how. Jedná se nejčastěji o výsledky A/B testů a poznatky z uživatelských testování. Někdy budu ukazovat konkrétní weby včetně výsledků, jindy to budou příklady obecnějšího charakteru. Vždy z vlastní praxe a z českého prostředí. Žádná teorie a domněnky nebo přejaté obecné příklady ze zahraničí.

Zbyšek Nádeník

Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou, uživatelským testováním a nebo mi napište a probereme jiné možnosti.

Chcete vědět o dalších článcích?

Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další článek.